Csontokra fektetett sínek: a 9 leghalálosabb vasútvonal

A vasút nem egyszerűen egy utazási forma. A vonatozáshoz vadregényes, romantikus képzetek társulnak: kaland, izgalom, új helyek, új távlatok… és bizony gyakran a veszély érzete is hozzá tartozik. Íme a történelem kilenc olyan vasútvonala, melyek rengeteg emberéletbe kerültek!

9. A Szalehard-Igarka vonal, Szibéria

Sztálin halálvasútjának is szokták nevezni ezt a (tervezett) vonalat: az előirányzott 1300 km-ből ugyan csak 700 km hosszan fektették le a síneket – de ez a történet az egyik legsötétebb a listában. Három célja is volt a tervezett útvonalnak: egyrészt jelentősen meggyorsította volna a kelet-nyugat kapcsolatot a Szovjetunión belül azzal, hogy a szalehardi és az igarkai kikötőket az ország nyugati részével egy vasúthálózatra kötötte volna, másrészt rengeteg foglyot “le lehetett foglalni” vele, harmadszor pedig a kedvenc földi poklunkban, Norilszkban bányászott nikkelt is ezen a vonalon tudták volna megnövelt sebességgel a feldolgozó üzemekbe juttatni. (Norilszkról már írtunk, ide kattintva olvashatod.) Igen ám, csakhogy ez a terület a maga évi 70-80 fokos hőingásával, a nyáron belvizesedő, télen szilánkosra fagyó földjével, milliárd szúnyogjával nem éppen számít jó helynek – sem ideális vasútvonalnak, de ezek a dolgok amúgy sem sokat számítottak a Szovjetunióban… 1949-ben kezdődött a munka, és bár hivatalos adat nem nagyon van, a legenyhébb becslés szerint is több, mint százezer fogoly dolgozott a síneken – sokan közülük német koncentrációs táborokból egyenesen szibériai munkatáborokba hurcolt ember. A legoptimistábbak szerint is több ezren hullottak el, mire ez a 700 km egyáltalán elkészült – a történet még sötétebb attól, hogy télen kezdődött a munka és a sínek, amiket a durva fagyban leraktak, tavasszal egyszerűen elúsztak…

És lehetett elölről kezdeni.

Ez a vonal olyan brutális és olyan sötét történettel bír, hogy hamarosan külön posztot is adunk neki.

8. Tren a Las Nubes, Argentína

A “vasút a felhőkbe” Argentína egyik leghíresebb turista-hívogatójává vált. Kb. 250 km hosszan szeli át az argentin vadont. Elhagyatott, kopár vidékeken halad, cikkcakkos hegyek között – ami kísértetiességével tovább emeli a sötét hangulatot: ez az útvonal ugyanis igen sok életet követelt. 1921 és 1948 közt épült, ez alatt több, mint 400 ember halt meg ipari balesetekben, a szörnyű időjárás miatt, vagy a szédítő magasságok ragadták el őket. Ráadásul mire a hosszas és emberéletben költséges építés véget ért, a vonal teljesen feleslegessé vált: a légi közlekedés és a fejlődő autóutak már akkor kiváltották, amikor átadták. Az Andokban, a hatalmas hidakon ívelő vasút így lett az üres álmot építő, elhunyt munkások síremléke.

7. White Pass és Yukon-útvonal, Kanada és Alaszka

Az amerikai vasút az USA fejlődésének nagy záloga és eszköze volt: minden nehézség ellenére a legzordabb tájakra is elkúszott a vasút, behálózta az államokat. A modern állam szimbóluma – csakúgy, mint a kihasználásé, és a hazugságé: elrabolt földek, kitelepített törzsek, bevándorló munkások vére-verejtéke övezte a kiépülő útvonalakat. Ilyen a White Pass-Yukon vonal is. Azért épült, hogy a szerencsét próbáló aranyásók remélhetőleg többen eljussanak Klondike-ba élve, ezért feszített tempóban, két év alatt építették meg ezt a 200 km-es szakaszt – amelynek egy 30-35 km hosszú részén egyedül van 100 méter emelkedés… persze, egész télen is dolgozni kellett rajta, amikor a hőmérséklet -50 fokra is lesüllyedt… És ha ez még nem lett volna elég, volt egy hajnal, amikor az építkezést folytató cég emberei felkeltették a munkásokat, ellátták őket fegyverekkel, és szabályos csatát vívtak Skagwayben egy helyi bűnbanda vezérével…

6. A Halálvasút, Thaiföld

Nem történik különösebben gyakran, hogy valami olyan ártalmatlan dolgot, mint egy vasútvonal, háborús bűnnek nyilvánítanak, de a Burmai vonallal megtörtént, és okkal. A vonalat Japán építtette a második világháború idején, kényszermunkát alkalmazva – a kényszer pedig kivégzést, verést, éheztetést egyaránt jelentett. Sűrű dzsungelen vágták keresztül, folyókon ívelték át, összese 410 km hosszan – és 90.000 ázsiai fogoly és 16.000 szövetséges hadifogoly életébe került. Kolera és más betegségek arattak a foglyok között, a higiéna a nullával volt egyenértékű, a felügyelők pedig, mint a hírhedt háborús bűnös, Abe Hirosi 3000 embert végeztek ki. A Halálvasút azóta szétesett: nagy részét elnyelte az őserdő vagy elnyelte a Vajiralongkorn víztározó.

 Kedves galaktika.hu olvasó! Most egy ajándék e-novellával köszönjük meg, hogy meglátogattad honlapunkat. Ehhez az alábbi linken férsz hozzá:

http://galaktikabolt.hu/termek/jokai_mor_a_lathatatlan_csillag_e-novella.html

Hogyan tudod megszerezni? Rövid regisztráció után kosárba teszed az e-novellát, majd amikor véglegesíted vásárlásodat, a “KUPON” részbe írd be ezt az exkluzív kódot: olvaso4

Ezután a novella ára levonódik a vásárlásodból, majd a “Személyes átvétel” fizetési opciót választva megrendeled a terméket, s már csak annyi dolgod van, hogy megvárod, amíg kollégánk engedélyezi a letöltést – és máris olvashatod az ajándék novellát!

A cikknek még nincs vége! Nézd meg a további halálos vasútvonalakat ide kattintva!

Facebook hozzászólások

Galaktika

Sci-fi, tudomány, film, technika, szórakozás. Alapítva 1972-ben.

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?