Top 10 SF kosztüm design

Amikor megnézünk egy filmet, elsősorban a látványra koncentrálunk, a vizuális
benyomásokra. A speciális effekteken, és a CGI-on túl van egy elem, ami
mondhatni egyidős a mozival, sőt annál is korábbi. Visszamutat oda, ahonnan a
filmművészet is elindult; a színházhoz.


A színpadon is vannak persze speciális effektek, és ugye a díszlet sem egy
utolsó dolog, de ami mind a moziban, mind a színházban tuti megragadja egy
néző figyelmét – legyen az férfi, nő, gyerek, vagy érettebb korú-, az a kosztüm.

Alábbi összeállításunk – a teljesség igénye nélkül-, olyan fantasztikus filmekről szól, melyek kosztümjei mondhatni divatot teremtettek, vagy emblematikussá váltak, attól függetlenül, hogy a film maga sikeres lett-e vagy sem.

Kezdjük rögtön egy filmtörténeti klasszikussal, Fritz Lang Metropolisával, mely a maga horribilis költségvetésével, futurisztikus látványtervével, és történetének drámaiságával és mondanivalójával kuriózumnak számított.
1927-ben azonban nem csupán megállta a helyét, de akkorát durrant, hogy nincs olyan sci-fi filmtörténeti összefoglaló, amibe bármilyen icipici apropó okán be ne kerülne.

 

Ezúttal azonban nem Lang mester rendezői kvalitásait domborítjuk, nem is a
város makettjét, hanem Walter Schulze-Mittendorff mestermunkáját, a Maria robotot. Nem nevezhetnénk a szó szoros értelmében kosztümnek, hiszen még véletlenül sem szabták… hanem összeszerelték.

Brigitte Helm- Maria

A képen látható, ahogy Brigitte Helm német színésznőt itatják, és hűtik, a fémöltözet ugyanis piszkosul felmelegedett, a színésznő számára igazi fizikai kihívást jelentett a robotjelmezt működtetni.


Nála jóval lengébb öltözetet mondhatott magáénak Mila Jovovich Az ötödik elem című filmben, amelynek kosztümtervezőjeként nem kisebb név domborít a stáblistán, mint Jean-Paul Gaultier.

 Az extravagáns ruhaterveiről -is-, ismert francia divattervező az haute couture egyik legismertebb képviselője ebben a filmben aztán alaposan kiélhette a fantáziáját, hiszen a jövő divatját kellett megterveznie, amibe az általa oly kedvelt merész szabásvonalak, színek, anyagok, és a több, mint meghökkentő formavilág is simán belefért. A szettet 1998-ban César-díjra, és az  Academy of Science-Fiction, Fantasy &Horror Films díjára jelölték.

Az élénk színek, és merész, formabontó trend után egy sokkal letisztultabb, már-már puritán szett következik, mely azonban mégis diadalmenetbe fogott, önálló életre kelve.
Nem másról van szó, mint Kym Barrett tökéletes húzásáról, a Mátrix-szériában. A stílus a film védjegyévé vált; a cyberpunk trend egyik legütősebb, és legmarkánsabb megnyilvánulása a filmtörténelemben.

 A Kym első filmes munkája az 1996-os Rómeo és Júlia volt, ő öltöztette Carrie-Ann Mosst, és Val Kilmert A vörös bolygóban, megvillant a Felhőatlaszban is, amiért több jelölést is kapott különféle nemzetközi fílmes fesztiválokon, és az IMDb szerint a Jupiter Ascending ruhatáráért is ő felel majd.

Ngila Dickson és Richard Taylor bizony kitettek magukért a Gyűrűk ura trilógia kosztümjeivel, olyannyira, hogy A király visszatér szettje Oscar díjat hozott nekik. Tolkien mester epikus művét filmre álmodni nagyszabású, és merész elképzelés, a karakterek hiteles megjelenítéséhez pedig nélkülözhetetlenek a könyv szimbolikájának is megfelelő jelmezek, melyek megannyi cosplayert megihlettek már.

Ngila Dickson számára nem ismeretlen a fantasy tematikája, hiszen a nálunk olyan népszerű, bár a fantasy zsánerének több, mint eleget ártó Herkules és Xena sorozatok kosztümjeit is ő tervezte. Az, hogy ez a két széria nem lett éppen a fantasy rajongók szíve csücske ezer százalék, hogy nem Dickson asszony jelmeztervezői tehetségén múlott. Az anyagok, és színek tobzódása után Az utolsó szamurájban megcsillanthatta a japán öltözködési tradíciók letisztult formavilágát, A Zöld lámpással kaptunk egy újabb szuperhős szettet, és jelenleg arra várunk, hogy a 2014-es Dracula-Untoldban hogyan lehel új életet a vérszipoly legendájának jelmezébe.

Mindenki hős, sötét lovagja, Batman megjelent már párszor a moziban, bár őszintén szólva a réges-régi szériában a Macskanőt megformáló Eartha Kitt kosztümje maga mögé utasította mind Batman, mind Robin jelmezét. (Köztünk szólva, az énekesnő simán kenterbe verte az alakításaikat is.)

http://www.booker.hu/konyv/batman_hush_visszater_1_resz_-_kepregeny_-_tarskereses_shari_lieberman_al_barrionuevo/

 

Az 1984-es feldolgozásban az a Bob Ringwood kapta meg a kosztümtervezés nemes feladatát, aki többek között az Excalibur, a David Lynch féle Dűne, a Demolition man, az Alien 3-4, Az A.I, és a Star Trek: Nemezis filmek mellett is bábáskodott, és egészen a Mindörökké Batmanig gardírozta a Denevérember gumiruháját. A szettet 1990-ben a BAFTA, majd 1991-ben az Academy of Science-Fiction, Fantasy &Horror Films díjára is jelölték.

A hegyes fülű igazságosztó aztán 2005-ben újra feltámad poraiból, és egy a korábbinál kevésbé képregényszerű értelmezésben éledt újjá. A komorabb, sötétebb hangulatú filmek mondhatni tökéletes pszichopatológiai kórképként funkcionálnak a Wayne-Batman személyiségek dominanciaharcáról.
A kosztüm dizájnt ezúttal az Oscar-díjas Lindy Hemming-re bízták, aki  például az Aranyszem óta rendezgeti a Bond-filmek szettjeit. A gumiszerkó ezúttal újra a BAFTA-jelölésig szárnyalt.

http://www.booker.hu/konyv/superman_es_batman_-_supergirl_jeph_loeb/

 A szuperhősök között akad egy olyan is, aki nem felölti a jelmezét, éppen ellenkezőleg, leveti azt. A botcsinálta újságíró, Clark Kent álcája alól bukkan elő Kal’El, azaz Superman, akinek 1978-as szettjét az Oscar-díjas Yvonne Blake készítette el.

Blake asszony egyik első filmes munkája a Fahrenheit 451 volt – ekkor még asszisztensként dolgozott-, ám később olyan filmekhez adta a nevét, mint a parádés kosztümökkel szemünknek kedveskedő Három testőr, A négy muskétás, és a formabontó Jézus Krisztus Szupersztár.

A karakter összeforrott Christopher Reeve-vel, és őszintén szólva egy ikont nagyon nehéz túlszárnyalni.
Az Acélember idei dobbantása – hasonlóan Batmanhez-, sötétebb, baljósabb hangulatúvá lett, és míg az első szériában a világosabb színek domináltak a köpönyeges jelmezen, addig Henry Cavill egy szvsz. pofásabb kosztümöt húzhatott magára, melyet Michael Wilkinson “dobott” össze.

Kovács Rhewa Andrea

A folytatásban a Tron, Mad Max, Star Trek, Star Wars, és a Riddick filmek kosztümtervezőit mutatjuk be pár szóban.

http://www.booker.hu/hirek/Top-10-SF-kosztum-dizajn/ 

Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?