A Hindenburg katasztrófája

1937. május 6-án, 75 évvel ezelőtt, Lakehurst városában (New Yersey), leszállás közben, máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt és teljesen megsemmisült az LZ 129 Hindenburg német Zeppelin-léghajó. A balesetben a fedélzeten lévő 97 ember közül 36-an haltak meg. A hivatalos vizsgálat szerint a tüzet a légkörstatikus kisüléseokozhatta, azonban sokan feltételezték, hogy egy náciellenes szabotázsról volt szó. A tragédiát számos filmen, fényképen megörökítették, és a katasztrófa hatására a Zeppelin-léghajók használata ezt követően hosszú időre megszűnt. Sőt ettől kezdve a léghajók kora leáldozott, de érdemes visszatekinteni az előzményekre is.
A Zeppelin egy merev vázas, irányítható léghajóvolt, melyet tervezőjéről és gyártójáról, a német Gróf Ferdinand von Zeppelinről neveztek el. Ferdinand von Zeppelin gróf az 1870-71-es porosz-francia háborúban szemtanúja volt annak, hogy a franciák postai küldeményeket szállítottak léggömbökkel, és tudott arról is hogy az amerikai polgárháborúban is alkalmaztak léggömböket. Miután Zeppelin gróf megismerkedett ezekkel a háborús tapasztalatokkal, és korán (52 évesen) nyugalomba vonult a katonaságtól, komolyan kezdett foglalkozni az irányítható léghajó gondolatával. Többféle megoldáson dolgozott egyidejűleg,  és természetesen már a repülőgép jövőbeli fontosságát is tekintetbe vette. Az első zeppelin léghajók a 20. század elején épültek, felhasználva az első irányítható léghajó konstrukcióját, melyet Schwarz Dávidúttörő munkája hozott létre. Miután Schwarz Dávidmeghalt, mielőtt léghajójával sikeres repülést tudott volna végrehajtani, megvásárolta szabadalmát, és ennek koncepciójából sokat átvett. A Zeppelin konstrukciójának átütő sikere révén a „zeppelin” az egész világon az irányítható merev szerkezetű léghajó neve lett. 
1895. augusztus 31-énZeppelin szabadalmatkapott, amely már a végleges konstrukció legtöbb elemét tartalmazta. Az egyik szokatlan, korábban nem ismert elv az volt, hogy több független ballont tervezett összekapcsolni mintegy vonatként. A szabadalom megnevezése Lenkbarer Luftfahrzug volt, vagyis: „kormányozható, levegőben közlekedő vonat”.
A zeppelineket utasok szállítására és katonai célokra is használták. A Deutsche Luftschiffahrts-AG (DELAG) volt az első vállalkozás a világon, mely kereskedelmi repülőjáratokat üzemeltetett még az I. világháború előtt. A háború kitörése után a német hadsereg széleskörűen használta a Zeppelineket bombázóként és felderítőként. A német ver
eség ugyan átmenetileg megállította a léghajó-üzletet, de Zeppelin gróf halála után, az 1920-as években utódja, Hugo Eckener vezetésével a polgári célokra épült léghajók reneszánszukat élték. A csúcspont az 1930-as években volt, amikor az LZ 127 Graf Zeppelin és az LZ 129 Hindenburg rendszeres repüléseket hajtott végre Németország és Észak-Amerika, valamint Dél-Amerika között.
undefined
rendelj a hétvégén új könyveinkből a galaktikabolton, és ajándékba dvd-s sci-fi filmet adunk!
Az LZ 129 Hindenburg első repülése 1936 márciusában volt Friedrichshafen-ben (Németország). Ma már megmosolyogtató, hogy legnagyobb sebessége 135 km volt óránként, tartósan 125 km-rel tudott haladni. Bár arra tervezték, hogy héliummaltöltik meg (mivel a hélium semleges gáz), azonban az Egyesült Államok miatt a náci Németországgal szemben exportkorlátozásokat vezetett be, így kénytelenek voltak hélium helyett gyúlékony hidrogéngázthasználni. A Hindenburggal a május 6-i tragédiáig mintegy 1000 utast fuvaroztak át tíz út során Németország és az Egyesült Államok között.
A wikipédia és korabeli források felhasználásával összeállította
mutabor
Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?