A Holdra készül a Goodyear

A NASA-val együttműködve új a Holdon való közlekedésre alkalmas abroncsot fejleszt a Goodyer. A kerék energiatakarékos és sohasem ereszt le.

A NASA, az amerikai űrkutatási hivatal valamint a Goodyear gumigyár levegő nélküli abroncsot fejlesztettek ki, amely képes nagyméretű távolsági járművek mozgatására a Hold felszínén. A kerék 800 teherviselő rugóból épül fel. Ennek köszönhetően nagyobb terheket tud hosszabb úton szállítani, mint az 1960-as években az Apollo Lunar Roving Vehicle esetében használt zongorahúrból szőtt dróthálós megoldás.

A hagyományos, levegővel töltött abroncsok, amelyeket a Földön használunk, nem működnek a Holdon. Ennek az az oka, hogy a gumi tulajdonságai nagymértékben változnak a szélsőségesen igen hideg és forró hőmérsékleteken, amelyek a Hold árnyékos és közvetlenül napsütötte területein tapasztalhatók. Emellett a szűrés nélkül beérkező napsugárzás is rongálja a gumit, a légnyomásos abroncsok pedig rendkívüli mértékben ki vannak téve a leeresztés veszélyének.

A rugós abroncsnak viszont nincs egyetlen konkrét helyen keletkező, de az egész felületre kiható lehetséges sérülési pontja, így egy helyen jelentkező, erősebb ütközés, amelytől a pneumatikus abroncsok kilyukadhatnának és leereszthetnének, a rugós abroncs esetében csak a 800 teherviselő rugó egyikének sérülését okozza, de a jármű zavartalanul haladhat tovább.

A rugós megoldás idomul az éppen bejárt felülethez, ezzel biztosítja a tapadást. A rugók elengedésekor viszont az abroncs alakításához felhasznált összes energiát visszanyerjük, továbbá nem melegszik fel, ahogy a köznapi abroncsok. A rugós abroncsot a NASA Lunar Electric Rover elektromos holdjárművén tesztelték a houstoni Johnson űrközpont Sziklakertjében.

Forrás: vezess.hu

Facebook hozzászólások

Galaktika

Sci-fi, tudomány, film, technika, szórakozás. Alapítva 1972-ben.

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?