Az első magáncég, ami embert is szállít a kozmoszba
Az Elon Musk fémjelezte SpaceX program május 29-én Kaliforniában bemutatta az első űrhajóját, ami emberi legénység szállítására is alkalmas.
A Dragon V2 hét asztronautának tud otthon adni akár több napig is, ami elegendő arra, hogy kompként működjön a Föld és a Nemzetközi Űrállomás között. A jármű automatikusan tud dokkolni az ISS-en és meghajtó rendszere segítségével landolni képes a bolygónkon.
Musk szerint a 2-es verzió technológiailag óriási előrelépést jelent az első Dragon űrhajóhoz képest. Kiemelte a jármű többszöri felhasználhatóságát, mivel a szavait idézve a V2 “bárhol le tud szállni a Földön, egy helikopter pontosságával – ahogy az egy modern űrhajótól elvárható.” Ez utóbbi képessége nagyban köszönhető a speciális, “SuperDraco” elnevezésű meghajtóinak.
A SpaceX vezetője egy animációs filmmel demonstrálta a jármű dokkolási és landolási képességeit, majd megmutatta az űrhajó belsejét is.
Musk elmondása szerint a SpaceX tervezői egyszerű, letisztult belső kialakítására törekedtek. Ami azt illeti, sikerült is nekik, mert a V2 belső tere meglepően rendezett egy kis méretű űrhajóhoz képest. A legénység fekete és bézs színű székekben foglalhat helyet, az irányítópultot pedig egy eléjük lógatott monitorfalba integrálták. A kritikus gombok, amelyeket például vészhelyzet esetén kell használni, kiemelt helyet kaptak a középső konzolon.
Musk úgy becsüli, hogy a Dragon V2 2016 készen fog állni az éles bevetésre. Vagyis legalább egy évvel korábban, mint amit a NASA remélt – az űrügynökség ugyanis csak 2017-es vagy 2018-as fellövéssel számolt. Musk ugyanakkor hozzátette, hogy biztonsági okokból az első néhány repülésre emberi legénység nélkül fog sor kerülni. Ezen tesztrepülések során szimulálni fogják az emberek jelenlétét, hogy meggyőződjenek róla, minden rendszer működőképes.
A Dragon V2 kifejlesztésére a NASA Commercial Crew Development programja keretében került sor. A program a versenyszférából kért fel vállalkozásokat, hogy hozzanak létre emberek űrbe juttatására és biztonságos hazahozására képes járműveket. A NASA a SpaceX-en kívül még három cég, a Boeing, a Blue Origin és a Sierra Nevada hasonló programját is finanszírozza.
AZ USA jelenleg 60 millió dollárt fizet személyenként Oroszországnak azért, hogy embereket szállítson az ISS-re. Ugyanakkor az Ukrajnában kialakult helyzet miatt feszültté vált orosz-amerikai viszony kétségessé tette, hogy ez a megoldás működnie fog-e a továbbiakban. Áprilisban a NASA felfüggesztette a kommunikációt az orosz kormány képviselőivel és tudósaival. Az orosz minsizterlenök-helyettes pedig nemrég bejelentette, hogy 2020-tól nem fogja teljesíteni az űrhajósok szállítására vonatkozó amerikai kéréseket.
Forrás: The Verge