Black Aether: A weird fiction feltámadása

Ritka, amikor egy olyan igény kerül kielégítésre, amelynek az égető szükségéről valahogy sosem vettünk tudomást. Pedig milyen evidens volt! A tiniknek szánt (mégis felnőttek által is olvasott) young adult irodalom tömeggyártása egészen észrevehetetlenné satnyította a minőséget, és egykettőre azon kaptuk magunkat, hogy mondhatni mindenki a disztópikus jövő számára kiszolgáltatott fiatalokról és szerelmi háromszögekről akar írni, hiszen a jelek szerint garantált egy hollywoodi blockbuster-trilógia. Az utolsó epizódot természetesen két részre szedve.

E barátságtalan folyamat elvezetett ahhoz, hogy  a teljesítmény és az alázat, mint az írás alapvető követelményei, eltűnjenek a grafománia eszköztárából.

Elfelejtettük az olyan műfajokat, amelyek eleve komornak, megrázónak, és mindenekelőtt érdekesnek rendeltettek. Az élesen elhatárolt zsánerek között megbújt egy titokzatos szubzsáner: a spekulatív fikció, és bár ponyvának minősült mindig is, a weird fiction nélkül nem létezne Conan, valamint a horror sem lenne olyan, mint amilyennek Howard Phillips Lovecraft révén ismerjük.

3710ed5e-d678-4878-8ea7-c7738904b885A weird fiction publikációjának az Egyesült Államokban megvolt a maga története. A Weird Tales magazin már a 20-as évektől kezdve kínálta az érdekesebbnél érdekesebb novellákat, melyek még ma is megállják a helyüket. 1954-ben kénytelen volt felfüggeszteni a működését, ám azóta több ízben – még nemzetközi szinten is – éledezni látszott a műfaj.

Így jutunk el a The Black Aetherhez, illetve az általa képviselt vonulathoz, ami Magyarországon az elsők között izzítja be a szokatlan és hátborzongató történetek nyomtatott és online megjelenését. A múlt század meghatározó horror írója, H.P. Lovecraft szellemi örökségét ápolva a fanzin lehetőséget biztosít amatőr és profi írók számára is, hogy a hasonló műfajú rövid történeteik megjelenhessenek.

Az online felület, mely a The Black Aether névre hallgat, elsősorban lovecrafti magazin, ám a szerkesztő, Tomasics József fontosnak tartja, hogy nyisson a weird irodalom felé. Valamennyi szellemi termék (novella, könyv, zene, film, szerepjáték, grafika, képregény, játék, rendezvény) megjelenhet, amennyiben kapcsolódik Lovecrafthez és munkásságához.

boritoA negyedévente megjelenő, nyomtatott fanzin, a Black Aether az amerikai Weird Tales mintájára készült, és elődjéhez hasonlóan elhívatott novellistáknak ad lehetőséget, hogy megmutathassák műveiket, emellett illusztrációk is bekerülhetnek. Az első számban olyan írások látnak napvilágot, mint az Útvesztő-történet bevezetése, a Katul Öröksége (Pápai Bence tollából), vagy a Sárga Árny (Lir Morlan tollából), csak hogy kettőt említsünk a hét közül. Emellett a brazil származású Eron Carlos Costa (művésznevén Ikarow) a RIO NEGRO című, színes képregényéből is olvasható nyolc oldal.

Érdemes szót ejteni az Azilumról, mely szigorúan a Lovecraft munkásságával foglalkozó tudományos műveknek biztosít megjelenést, és mivel ez a forrás a terjedelmének és sokoldalúságának köszönhetően szinte kiapadhatatlan, ráadásul népszerűségét sosem képes elveszteni, a Black Aetherhez hasonlóan az Azilum is szép hosszú jövőt remélhet.

“Never explain anything”  – Lovecraft saját stílusát jellemző axiómája még ma is a legjobb horrorok ismérve, hiszen néha az édes tudatlanságban hagyás a történetbeli atmoszféra teremtés legmegfelelőbb eszköze. Ez igaz a Black Aetherre is, mivel az oldal, ahogy a kiadvány, rejtelmes, megmagyarázhatatlan, és olyan érzést kelt, mintha teljes megismerése sosem következhetne be. Épp itt volt ennek az ideje!

A Galatika Magazin egy interjúval készül a Black Aether főszerkesztőjével, Tomasics Józseffel, mely hamarosan olvasható a galaktika.hu oldalon.

Az első szám (2016. március) tartalmáról részletesen:

ÚTVESZTŐ: KATUL ÖRÖKSÉGE​
Írta: Pápai Bence
Illusztrálta: Pápai Bence
A történet bevezetésül szolgál az útvesztő világába, egy ősi és elveszett világ első betekintése ez, egy olyan korból, mikor a félelem és rettegés az élet része volt.

A MISKATONIC-DIPLOMA
Írta: Weiner Sennyey Tibor
Illusztrálta: Vígh Dávid – Gr4ss
Történet az egyetemről hazatérő kutatóról, aki társaival megpróbálta magára ölteni az egyetlen, és igazi jelmezét.

SÁRGA ÁRNY
Írta: Lir Morlan
Illusztrálta: Vígh Dávid – Gr4ss
Egy sárga villanás. Egy sápadt maszk. Egy jel, és egy könyv. Néhány szó, néhány felvonás, és a világ örökre más színt ölt.

RIO NEGRO
Írta és rajzolta: Ikarow
Rémület az Amazonas szívében. A képregény első része, a Brazil származású írótól és rajzolótól.

A PRÉSHÁZBAN
Írta: Veres Attila
Illusztrálta: Bolye László
Szex, szerelem, iszonyat a présházban! Ha a kamerák forognak, felfedjük, ami a bőr alatt rejtőzik.

MEGJÖTT A CIRKUSZ
Írta: Vidra Gyula
Illusztrálta: László Márk
Ezt a vérfagyasztó történetet ne lefekvés előtt olvasd, mert a végén úgy jársz, mint annak elbeszélője… vagy inkább elszenvedője…

EGY NAP A TENGERNÉL
Írta: Kökény Pál
Illusztrálta: Papp Virág
Gyilkos ballada, egy békés tengerparti városban, szörnyekkel az időn innen, és azon túlról.

GALÓCA
Írta: Farkas Balázs
Illusztrálta: Papp Virág
A borzalom, amely szétszakította a családot, már ősidők óta szunnyadt a zalai erdőségben.

958ce899-f7c6-4b80-aace-de4c35a709c8

Facebook hozzászólások

You may also like...

2 hozzászólás

  1. dbl szerint:

    “Ritka, amikor egy olyan igény kerül kielégítésre, amelynek az égető szükségéről valahogy sosem vettünk tudomást. Pedig milyen evidens volt! A tiniknek szánt (mégis felnőttek által is olvasott) young adult irodalom tömeggyártása egészen észrevehetetlenné satnyította a minőséget, és egykettőre azon kaptuk magunkat, hogy mondhatni mindenki a disztópikus jövő számára kiszolgáltatott fiatalokról és szerelmi háromszögekről akar írni, hiszen a jelek szerint garantált egy hollywoodi blockbuster-trilógia. Az utolsó epizódot természetesen két részre szedve.2

    Egyike azon eseteknek, amikor maradéktalanul egyetértek Veletek… 😀
    Egyébként hard SF kocka létemre tántoríthatatlan híve és olvasója vagyok Lovecraftnak…

Vélemény, hozzászólás?