December 8-án olvasni fogunk fizika órán!
A motiváció az elsődleges – emelte ki Benkő Józsefné a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Eötvös Loránd Szakgimnázium és Szakközépiskolájának igazgatóhelyettese. Olvasásgalaktika kampányunk legelső fővárosi iskolai partnerével az oktatásról, a speciális igényekről beszélgettünk, és megtudtuk, mi lesz december 8-án a fizikaóra anyaga.
Hány gyerek jár az iskolába? Hány pedagógus tanítja őket? Mitől különleges ez az iskola?
Iskolámban, a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Eötvös Loránd Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájába közel 500 gyerek jár és 50 pedagógus dolgozik. A szakgimnáziumban gépész és informatika szakmacsoportos oktatásban vesznek részt a gyerekek. Az érettségit követően technikus képzésben vesznek részt, gyártástechnológiai technikus és műszaki informatikus OKJ-s szakma lesz a kezükben. A szakmacsoport miatt túlnyomórészt fiúk tanulnak nálunk. Iskolánkban hallássérült gyerekeket is tanítunk, évfolyamonként egy-egy osztályunk van siket vagy nagyothalló gyerekekből.
Miért csatlakoztak az Olvasásgalaktika kampányhoz?
Műszaki beállítottságú gyerekekről beszélünk, s az értő szövegolvasás rendkívül fontos számukra, hiszen komoly szakmai szöveget, dokumentációt csak akkor tudnak értelmezni, ha a szövegértési alapjaik megvannak. Viszont az olvasási motiváció megteremtése nagyon nehéz, s nemcsak a magyar nyelv és irodalom szakos kollégák feladata, hanem a természetismeretet és műszaki, szakmai ismereteket tanító pedagógusoké is. Ahhoz, hogy a munkaerőpiacon két lábbal megálló, annak minden részében eligazodó szakembereket neveljünk, figyelmet kell fordítanunk a fiatalok olvasási, szövegértési, anyanyelvi kompetenciáira is. A Galaktika által kínált színvonal és tartalom nagyon jó lehetőség lenne számukra.
Hogyan kell oktatni a siket vagy nagyothalló gyerekeket?
Iskolánkban hallássérült gyerekeket is tanítunk, évfolyamonként egy-egy osztályunk van siket vagy nagyothalló gyerekekből. Számukra az olvasás, az írott szöveg különös jelentőségű, hiszen az információszerzés egyik alapvető csatornája, a hallás sajnos kimarad. Nem mindegy, hogy milyen témával, tartalommal, milyen nyelvi igényességgel találkoznak.
Miben más számukra tanrend? Hány speciálisan képzett tanáruk van?
A siket gyerekek „normál” tanrend szerint tanulnak, az érettségi és a szakmai vizsga követelménye megegyezik a halló diákokéval.
Az itt tanító pedagógusoknak komoly kihívás a gyerekek felkészítése, hiszen egyéni módszerek alkalmazását, a lassabb haladási tempót, a tananyag racionális szűrését külső segítség nélkül kell megoldaniuk. Kollégáim kiváló pedagógusok, akik nemcsak szaktudással, hanem kellő humánummal, empátiával tanítják diákjaikat. Az iskolai munkaközösségek mintaértékű team-munkával, szinte napi szinten történő egyeztetésekkel haladnak a kitűzött cél, az érettségi és szakmai vizsga felé. A hallássérült gyerekek nevelése terén külön feladat, hogy a gyerekeket a mindennapi életben való nem könnyű eligazodásra, boldogulásra is fel kell készíteni. S visszajutottunk oda, hogy az értő szövegolvasásnak kulcsszerepe van. S még nem beszéltünk az olvasás adta élményről!
Ön mióta tanít itt? A fizikán kívül milyen tantrágya van?
Én 28 éve tanítok, ebből 22 éve vagyok jelenlegi iskolámban. A fizika mellett matematika a másik szakom. Jelenleg szakgimnazistákat tanítok – halló és hallássérült gyerekeket egyaránt. Gyakran szembesülök azzal, hogy egy jelenség értelmezése, egy feladat megoldása a szövegértési problémák miatt akad el, s ezt csak gyakorlással lehet fejleszteni.
Mi a kedvenc olvasásélménye, ön mivel száll be december 8-án az olvass + 10percet-napba?
Mindig olvasok valamit – szakirodalmat, szépirodalmi művet – nem telik el nap olvasás nélkül. December 7-én tanítványaimmal a fizikaórát az olvasás jegyében töltjük. Remélem részesei lehetünk a Galaktika nyújtotta élményeknek.
Kozák Tibor