Drónfutárok a levegőben
Az elmúlt évek egyik legerősebb hívószava a drón volt, vagyis a pilóta nélküli repülő jármű. A fejlesztés még a hatvanas években indult, de az utóbbi években robbanásszerűen meghódította a civil szférát. Ennek megfelelően jelentése mára jelentősen kibővült. Nem csak a távirányítású, hanem a teljesen automatikus eszközöket is kifejlesztették, amelyek nem csupán a levegőben, de a földön és a víz alatt is közlekednek.
Mégis elsősorban manapság a többpropelleres kis helikopterek jutnak eszünkbe. Tavaly alaposan meghökkentette a világot az Amazon bejelentése, hogy automata drónokkal fogja kiszállítani a megrendelt árukat. Pedig az ötlet nem is annyira légből kapott és lehetetlen, mint amennyire a sajtó beállította. Néhány héttel ezelőtt Az Egyesült Arab Emirátus jelentette be, hogy a hivatalos dokumentumok szállításához emberek helyett drónokat fognak használni.
De mennyi ennek valóban az esélye? Inkább emberi és jogi akadályai vannak, mint technikai. Az elmúlt években óriásit fejlődtek azok a műszaki tudományok, amelyekre itt szükség van. Megjelentek a kisebb, de sokkal erősebb villanymotorok, a könnyebb, de nagyobb kapacitású akkumulátorok, extrakönnyű anyagok, és nem mellékesen egy komplett számítógép elfér szinte egy kockacukornyi méretű helyen.
Műszakilag ezek a drónok valóban alkalmasak lennének a feladatra, hogy a GPS segítségével önműködően eljussanak az adott címre és visszatérjenek a bázisra. Természetesen nem kell mindjárt arra gondolni, hogy hűtőszekrények fogbak repkedni a fejünk felett, de kicsi 1-2 kilogrammos tárgyakat – mint például iratok, könyvek, mobiltelefon – könnyedén elszállíthatnak. A drónok már ma is annyira intelligensek, hogy ha észlelik, hogy annyi energiájuk maradt, amennyi a visszaútra elég, akkor automatikusan visszafordulnak. Ugyanezt teszik, ha megszakad az összeköttetés a központtal.
Nagyobb probléma jelenleg a jogi háttér. Ez országonként más-más módon van leszabályozva, de az egyértelmű, hogy a légtér kizárólagosan az állam ellenőrzése alatt áll, annak használata engedélyhez kötött, amelyet az ország légügyi hatósága ad ki. Vannak országok, ahol nem is engedélyezik a repülő modellek használatát, máshol csak zárt magánterületen reptethetőek. A leggyakoribb, hogy bizonyos magasságig és távolságig a távirányítású eszközök használata engedélyezett. Szintén országonként más elbírálás alá esik, hogy ki vezethet egy ilyen eszközt.
Hazánkban magánterületen, a terület tulajdonosának engedélyével szabadon használható egy repülő eszköz. Közterületen a helyhatóság engedélye szükséges. 5 kg felszálló tömeg felett eseti légtérhasználatot kell igényelni. A repülő modellezés nincs pontosan leszabályozva, és sok jogértelmezési probléma akad. Például a modellek „lajstromra nem kötelezett légi jármű” kategóriába tartoznak. Viszont ennek következményeként elvileg az általános légi járműre vonatkozó előírások ezekre is érvényesek. Elméletileg kötelező biztosítás nélkül nem repülhetne, és tulajdonképpen repülő orvosi alkalmasságra is szükség lenne. De a fentiekből következik az is, hogy a tulajdonosi engedélyek hiányában a drónok nem repülhetnek át magánterület felett, vagyis csak a közterületek, az utak felett közlekedhetnének.
De sokkal érdekesebb az emberi tényező. Az emberek hajlamosak ellopni azt, ami nincs felügyelet alatt. Egy önműködő drón esetében könnyen lába kélne nem csak a leszállított csomagnak, de még a drónnak is. Leszállás közben könnyű elkapni egy ilyen járművet, és nem csak a szállított áru, de pusztán a benne rejlő alkatrészek miatt is értékes. És bizony könnyen elképzelhető az az eset, hogy a karácsonyi ünnepek előtt nem csak a drónok forgalma nőne meg, hanem az emberek vadásznának a repkedő futárokra, hogy potya ajándékhoz jussanak.
Elég veszélyesnek tünik ez a drón reptetés…akár fegyver akár kamerákkal felszerelve repkednek magánéletnek annyi majd beindul a vadászszezon.)) Mivel hangtalanok észre sem lehet venni őket.Lesznek okostelefon app-ok amikkel lehet zavarni a drón irányítását…
Rengeteg visszaélés ötlött fel bennem…remélem hasznossága több lesz!