Drónok harca: a holnap gyilkológépei

Van az Egyesült Államoknak egy intézménye, a Defense Advanced Research Projects Agency (azaz DARPA), amelynek futurisztikus, sf filmbe illő találmányairól már többször írtunk. Íme most egy összefoglaló a DARPA top10 legjobb projektjéről!

A kép alkotója Bryant Koshu

10. WildCat és BigDog

Ez a két robot fejjel nem rendelkezik, ellenben négy lábbal igen. A Boston Dynamics készítette el a két robotot a hadsereg számára.

A BigDog már 2005 óta létezik, majdnem egy méter hosszú, és kb. 75 cm magas. 181 kg rakományt tud szállítani, reagál a talaj egyenetlenségeire és akár 35 fokos emelkedőt is megmászik, ha arra van szükség.

A békés kutyus harcias ellenpárja a WildCat, amely gyorsabb és mozgékonyabb: akár 25 km/órás sebességgel is futhat, és már nem logisztikai célokat szolgál majd, hanem a gyalogságot támogatja bevetés során.

 

9. Az Avatar-projekt

Van, amikor a művészet látomásai olyan jól sikerülnek, hogy az élet mintának tekinti és megvalósítja őket. Így járt a 2009-es Avatar film is: a DARPA 2013-ban már 7 millió dollárt költött arra a fejlesztésre, melynek célja egy olyan interfész megalkotása, amely segítségével egy katona képes összecsatlakozni egy akár távol levő harci géppel. Így a katonaság tulajdonképpen emberi veszteség nélkül tudna végrehajtani bevetéseket, a puha emberi harcos helyett pedig tetszőleges erejű robotikus katona jelenne meg a harctéren.

8. Excalibur

Minden háborúnak vannak civil áldozatai, ún. járulékos károk (milyen szép eufémizmus, nem?). Ezt is szeretné visszaszorítani a DARPA Excalibur kódnevű fejlesztése, amely egy új, pontosabb lézer lenne. Könnyű súlyú, de az eddigi fegyverként használt lézereknél 10-szer erősebb eszközökről van szó, melyet repülőgépeken használnának. Többfunkciós volna: lézeres kommunikációtól kezdve célpontkijelölésen át légelhárítás, földi célpontok semlegesítése és a repülő védelme lenne az Excaliburok feladata.

7. A Falcon Projekt

A Falcon Projekt a légierővel közös, 2003-ban indult program egy többszörös hangsebességgel közlekedő, ember nélküli, újrahasznosítható csapásmérő egység kifejlesztésére.

2010 áprilisában és 2011 augusztusában repültek először a HTV-2 kódnevű prototípusok. Ezek a nyílhegy alakú egységek potom Mach 20-szal (a hangsebesség 20-szorosa) repülnek, mivel nem kell figyelembe venniük az emberi pilóta testének törékenységét (sem). A repülés közben a légellenállás miatt a felszíni hőmérsékletük 1930 Celsius fokra is felment, ami jóval forróbb, mint az acél olvadáspontja.

Mindkét tesztrepülés folyamán elvesztették a kapcsolatot a HTV-2-esekkel az operátoraik – a kommunikáció a jelenlegi technológiákkal nem megoldható biztonságosan ilyen sebesség mellett. 2013 júliusában a DARPA bejelentette, hogy nem lesz harmadik tesztrepülés – helyette a hiperszónikus repülést fogják tanulmányozni, és egy prototípussal fognak előállni, ami irányítható marad felszállás után is.

(Nem rossz ötlet. Egy pár csúcstechnológiát képviselő rakétával felszerelt, irányítását vesztett, bagatell 20.000 km/órával becsapódó katonai repülőnél jóval kellemesebb dolgokat is el tudunk képzelni.)

6. Transformer

A DARPA egyik legérdekesebb projektje egy olyan páncélozott jármű, amit normális autóként lehet vezetni, de ha a szükség úgy hozza, függőleges felszállással a levegőbe lehet emelni, és repülővé alakítani. Feladata nem harctéri: mindössze négy utasát (például katonákat) kell célba juttatni abban az esetben is, ha az út nem járható (például dugó, útlezárás esetén). A kütyü 250 tengerészeti mérföldet repülne egy tankkal, és tökéletes volna gyors csapásmérés, felderítés, az ellenséges vonalak mögé kerülés szempontjából, de akár a civil szférában mentőjárműként is.

A cikknek még nincs vége! További öt DARPA fejlesztést láthatsz ide kattintva!

Facebook hozzászólások

Galaktika

Sci-fi, tudomány, film, technika, szórakozás. Alapítva 1972-ben.

You may also like...

1 Response

  1. solymosgyu szerint:

    ez érdekes cikk.

Vélemény, hozzászólás?