Enola Holmes cirkusz – 1. fejezet
Szeptember végén mutatta be a Netflx A Sherlock Holmes legenda legújabb változatát, az Enola Holmes című filmet napjaink legnépszerűbb tinisztárja, Millie Bobby Brown főszereplésével. A film sikert aratott. Ezek után nem is meglepő, hogy rögtön szerzői jogi per lett belőle.
A skót szerző hagyatékának kezelője még júniusban perelte be a Netflixet, a Legendary Pictures produkciós céget, az Enola Holmes-könyvsorozatot jegyző Nancy Springert, valamint a Millie Bobby Brown főszereplésével készült film alkotóit, köztük Jack Thorne forgatókönyvírót és Harry Bradbeer rendezőt.
A Sherlock holmes szerzői jogi védelme lejárt, ezért a karakter és a történetek ma már felhasználhatók. A Doyle-hagyaték szerint azonban az Enola Holmes című filmben a detektív olyan karakterjegyei szerepelnek – kedvesebb, együttérzőbb és tiszteli a nőket -, amelyek a még mindig szerzői jogi védelem alatt álló Doyle-művekben jelennek meg.
A film producerei elutasítják a Sir Arthur Conan Doyle hagyatékának kezelője által benyújtott szerzői jogi keresetet. A producerek szerint a hagyatékkezelő tisztességtelen módon próbálja gátolni az alkotókat abban, hogy eredeti műveikben felhasználják a briliáns detektív karakterét. Pénteken benyújtott keresetében az alperes aláhúzta, hogy Arthur Conan Doyle több mint 50 Sherlock Holmes-írása ma már “vitathatatlanul közkincsnek számít”, a hagyatékkezelő mégis pénzfizetésre próbálja rákényszeríteni azokat, akik műveikben felhasználják a karaktert.
Az alperesek ügyvédje szerint az általános érzelmek, érzések és személyiségjegyek nem tartoznak a szerzői jog védelme alá. Az ügyvéd továbbá felsorakoztatott egy sor olyan, ma már köztulajdonba tartozó Doyle-művet, amelyben megjelennek Holmes szóban forgó karakterjegyei, köztük egy 1892-es történetet, amelyben a nyomozó “kedvesen és tisztelettel” bánik egy nővel.
A Doyle-hagyaték keresete védjegysértésre is kitér, arra hivatkozva, hogy a film címében szerepel a Holmes név. Jampol szerint azonban az Enola Holmes cím művészileg összetartozik a filmmel és nem vezeti a nézőket arra a téves elképzelésre, hogy a produkciónak köze van a hagyatékhoz.