Hat hét és jön a "rémület hét perce" a Mars-kutatóknak
Tom Rivellini, a NASA landolásra szakosodott mérnöke lemondta: a belépés, ereszkedés, landolás (E-D-L) úgy ismert szakmai körökben, mint a “rettenet hét perce”.
“Szó szerint hét percünk van az atmoszféra tetejéről a Mars felszínéig elérni, 13000 mérföld per óráról a nulláig elérni tökéletes sorrendiséggel, tökéletes koreográfiával, tökéletes időzítéssel. És a számítógépnek mindent saját magának kell megcsinálnia, mindenfajta segítség nélkül. Ha bármi, akármi nem működik jól – a játéknak vége.”
A Curiosity érkezése a szokásosnál is izgalmasabb lesz: mivel a jószág túl nagy és nehéz ahhoz, hogy élégzsákokkal kipárnázva érkezzen, mint a korábbi roverek, így teljesen új módszert kellett kifejleszteni.
“Ránézésre őrültség. Ez természetes. Néha, amikor mi ránézünk, nekünk is annak tűnik. De értelmes mérnöki munka gyümölcse… ennek ellenére is őrültség.”
Augusztus 5-én az MSL űreszköz a marsi atmoszférába csapódik 13.000 mérföld per órával (azaz kb. 21.000 km/h-val). Még a ritkás atmoszféra súlódása is ragyogásba borítja majd a hőpajzsokat, ahogy 1600 celsius fokra hevülnek.
A marsi atmoszféra nagyjából 1600 km/h-ra lelassítja az MSL-t, de a szonda ezen kívül egy 45 kg súlyú ejtőernyőt is be fog vetni, ami 29.500 kg-nyi súlynak megfelelő erőnek tud ellenállni.
És még az sem lesz elegendő! Maga az ernyő is csak 200 mérföld per órára lassítja majd le a szondát, amivel még mindig krátert lehet vájni a Marsba. Azaz, ahogy Rivellini fogalmaz: “Nincs lehetőségünk, rövidre zárjuk a dolgot, és jöhetnek a rakéták!”
A legrosszabb a kutatóknak az, hogy a 14 perces kommunikációs intervallum miatt mondhatni mozifilmen fogják nézni a Curiosity érkezését, azaz, mire elkezdik látni a szonda légköri belépését – addigra már a valóságban több, mint 7 perce a felszínen van… így, vagy úgy.
A Curiosity feladata a Gale-kráter és a Mount Sharp vizsgálata lesz. Sok egyéb mellett az élet nyomai és lehetőségei után fog kutatni. Kb. két földi évre szól a szavatossága – de ne felejtsük, hogy a 90 napra tervezett 2004-es Opportunity a mai napig üzemképes és működik is, és a szintén 90 napra tervezett Spirit is csak tavaly dobta be a törülközőt.