James Cameron a Mariana-árokban

Ma, magyar idő szerint hajnalban a filmrendező James Cameron visszatért egy szűkös, egyszemélyes masinában onnan, ahol ember még csak egyszer járt: Földünk legmélyebb pontjáról, a Mariana-árok fenekére utazott. Eddig egyetlen alkalommal merült ember ennyire mélyre: 1960-ban, a Trieste fedélzetén egy amerikai tengerésztiszt és egy mérnök ereszkedett alá az óceánfenék legmélyebb pontjára.

Ezen kívül még két alkalommal szállt alá robot-tengeralattjáró, ember nélkül: 1996-ban a Kaiko, és 2009-ben a Nereus. Ezek felvételeket készítettek és mintákat hoztak föl a tengerfenékről, ami az egyik 1960-as merülő, Jacques Piccard mérnök szerint “tiszta és világos, algás” volt.

A hatvanas években nagyon távoli (legfeljebb sci-fi filmekben látható) felszereléssel alászálló Deepsea Challenger a Challenger Deep pontra való ereszkedése nagyjából 70 percig tartott. Ez gyorsabb volt, mint várták: korábban 2 óra és 36 perc volt az út ideje. Kevin Hand, az expedíció egyik résztvevője, a NASA asztrobiológusa “tökéletesnek” nevezte a visszatérést a mélyből:

“Jim (azaz James Cameron) a legjobb időjárási körülméynek között hajtotta végre a mélyből való visszatérést.”

Mielőtt Guamtól 500 km-rel délkeletre James Cameron megjelent volna a felszínen, órákat töltött a Challenger Deep pont tengerfenekén, az árok falai mentén lebegve-úszkálva, végig kamerázva és mintákat gyűjtögetve.

A 3D-technológia eddigi legértelmesebb felhasználását is elvégezte, ugyanis ilyen kamerakészlet volt a tengeralattjáróra szerelve! Ez nem csak még látványosabbá teszi majd a dokumentumfilmet a nézők számára, hanem hatalmas tudományos értéke is van, mert olyan dolgok “olvashatók ki” egy ilyen sztereó felvételből, amik “régi” típusúakból nem. Ilyen

a fényelnyelés, a viszonylagos távolság, összehasonlítható méretek…

A világításra természetesen szükség volt a mélytengeri vaksötétben. Erről egy két és fél méter magas led-torony gondoskodott, amihez hasonlóan erős fényű felszerelés még nem járt odalent. Így a felvételek is minden eddiginél élesebbek és klassziksokkal jobb minőségűek.

Don Walsh, 1960 másik merülője nagy örömmel nyilatkozott az eseményről.

“Nagyszerű pillanat volt ez, amikor belépett a klubba. Hárman vagyunk benne, de egyikünk már elhunyt (Jacques Piccard). Úgyhogy most Jim és én maradtunk.”

Don Walsh (jobbra) indulás előtt az utolsó jó tanácsokkal látja el “klubtársát”

Miután a tengeralattjáró a felszínre emelkedett, egy helikopter észlelte. És, hogy az esemény all-star gála jelleget is öltsön, az pontosan Cameron egy régi barátjának a helikoptere volt – bizonyos Paul Allené, aki a Microsoft társalapítója. Allen hajója, az Octopus is jelen volt támogatni a missziót, Allen pedig a fedélzetről twitteren folyamatosan kommentálta az eseményeket az egész művelet alatt.

James Cameron 57 évesen tette meg ezt a rendkívüli merülést. Visszatérését természetesen masszív orvosi stáb várta és ellenőrizte. Mivel Cameron tapasztalt mélytengeri merülő, és emiatt is kiváló fizikai kondícióban van. Ugyan órákon át nem tudta kinyújtani a végtagjai a visszatérés után, ez az állapot tökéletesen természetes, ha az ember figyelembe veszi a szűkös helyet, ahol töltötte az utat. Mindenesetre heteket kell várnia a következő merülésig – a mentális egészség megőrzése érdekében. Különösen, mivel a gépezet egyedüli merülésre alkalmas, és ha egyedül van, még könnyebben fárad el és követ el hibákat. Márpedig egyetlen hiba, és nem jön föl élve a mélységből.

A szakemberek fordulópontot remélnek a sikertől: Patricia Fryer, az expedíció egyik tagja szerint:

“A legfontosabb, hogy az emberi elme alászáll ebbe a mélységbe, a környezetbe. A képesség, hogy körbenézz és lásd a viszonyokat a társulás létformái között, a viselkedésüket… hogy lekapcsolhasd a világítást, és figyelhesd, hogyan viselkednek… ez egy távolról irányított géppel nem lehetséges.”

980x300-idohajok.jpg

Andy Bowen, a Nereus projekt irányítója és főtervezője szerint is kiemelkedően fontos az emberi felfedezés: a közösség fantáziáját ezerszer jobban felpiszkálja egy ilyen, mint egy robotikus expedíció. Sokaknak nehéz megérteni vagy elképzelni, hogy egy kapirgáló kisautó az ő érdekében is dolgozik, de egy bakancsnyom inspiráló és beizzítja a fantáziát is.

A projekt nem titkolt célja, hogy – triviálisan fogalmazva – az új fajok felfedezése mellett új érdeklődést szítson az emberekben az óceánfenék iránt. A kutatáshoz ugyanis létszükséglet az érdeklődés…

Cameron 100%-osan biztos a sikerben. Máris fölvázolta, ő, mint rendező mit módosítana még a projekten: a második epizódban száloptikás kábeleken máris továbbítaná a kamera képét a felszínre, a trilógia zárórészében pedig a korábbi merülések tapasztalatai alapján készített, új, még jobb járműveket tesztelne.


nationalgeographic.com

Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?