Sofőrnek minősülnek a Google-számítógépek
Ismét kipipálhatunk egy tételt azoknak a dolgoknak a listájáról, amelyek nemrég még a sci-fik világába tartoztak, mára viszont valósággá váltak.
Az Alphabet (leánykori nevén Google) meggyőzte a Szövetségi Közlekedésbiztonsági Bizottságot (NHTSA), hogy az önvezérlő autóik esetében a járműben ülő ember helyett a szoftver és hardver alkotta mesterséges intelligencia számítson vezetőnek. A döntés óriási lépés az önműködő autókat gyártó és értékesítő cégek számára. De ennél jóval többet is jelent: hiszen egy hivatalos testület megfelelőnek ítélt egy gépet egy ember jogkörének gyakorlására.
A Google még 2015 novemberben kérvényezte, hogy vizsgálják meg, az önműködő autói mennyiben felelnek meg az általános államközi biztonsági előírásoknak, mint például a tükrökre vagy fékekre vonatkozó szabályok. Azt is tudni akarták, hogy szükséges-e betartani a kötelezően elfoglalt vezetőülésre vonatkozó szabályt. Az ügynökség válasza az volt, hogy mivel a „vezető” kifejezést ez esetben az önvezérlő rendszerre értik, az elfoglalt vezetőülés nem feltétlen elvárás.
„ A Google autóinak nem úgy lesz vezetője, mint ahogy azt az elmúlt több mint száz évben értettük. Ha a kocsiban ülő személyek egyike sem alkalmas a jármű vezetésére, ésszerűbb valamit (nem pedig valakit) számítani vezetőnek”- írta levelében a NHTSA.
Az ügynökség ugyan azt írta, hogy elfogadja a programot vezetőként, de azt is, hogy nincs módja ellenőrizni, hogy a szoftver jól működik-e.
A Google legújabb önműködő modelljeiben már nincs kormány, sem kézifék. Az NHTSA szerint ez biztonsági okokból van így, mivel az autóban tartózkodó ember kísérlete a rendszer felülbírálására káros következményekhez vezethet.
„ Ezek az alapfeltételek olyan időkben készültek, mikor még ésszerű volt feltételezni, hogy minden motoros járműnek van kormánya, gáz- és fékpedálja általában a bal első ülésnél, és minden járművet ember működtetett.” – közölte a kormányhivatal.
Ugyanakkor tájékoztatták róla a Google-t, hogy ha újabb, eddig kötelező elemeket szeretne eltávolítani – mint például a fékpedál – azt engedélyeztetnie kell.
A Közlekedési Testület támogatja az önműködő kocsik elterjedését, mert álláspontja szerint ezzel minimalizálni lehetne a közlekedési baleseteket. A Fehér Ház ezen a héten közölt költségvetése 4 milliárd dollárt szán a következő évtizedben az önvezérlő autók fejlesztésének elősegítésére.
A technológiai cégek és autógyárak évek óta kísérleteznek önvezérlő autókkal. A Google több szempontból is vezeti ezt a versenyt: járművei több mint egymillió próbamérföldet tettek már meg Kaliforniában, Texasban és Washington államban. A versenyzők közé tartozik még a Tesla, a General Motors és a Toyota is. Továbbá a fuvarszerző mobil alkalmazásáról ismert Uber, amely saját kutatólaborral rendelkezik a pennsylvaniai Pittsburgben, ahol olyan technológiát keresnek, amely helyettesíthetné emberi sofőrjeiket. Az Uber bevallása szerint azért kényszerülnek erre a lépésre, mert ha ők nem teszik meg, akkor megteszi más: az automata autók elterjedésével egy konkurens autógyártó cég olcsóbban működő taxiszolgáltatást hozhat létre.