Westworld 1. évad kritika: Az HBO simán összehozta 2016 legjobb sci-fi sorozatát

Új zászlóshajó van a kábelcsatornán, ugyanis nézettségben is hihetetlenül nagyot szakított idén a Westworld az HBO-n és a kritikusok is nagyon szerették a vadiúj sci-fi első 10 részét. Igaz, hogy voltak, akik már az elején feladták, mondván robotokért minek izgulni, de végül nem nekik lett igazuk. A finálé vérgőzös lett, Anthony Hopkins feledhetetlen alakítást nyújtott itt is, és a történetszálakat szépen elvarrták az írók. Egyedül azt hagyták nyitva, hogy innen hova tovább.

A Westworld jól kezelte azt az ellentétet, amely a cowboyok világa és a futurisztikus jelen/jövő feszült. Felüdülés volt látni, ahogy a felnőtteknek szóló vidámparkban történő mulatozás és gyilkolászás közben abba is betekintést nyerhettünk, hogy az alkotók és a karbantartók milyen problémákba ütköznek a látogatók szórakoztatása során. Merthogy ha értelmet ad az ember a gépeknek, abból baj lesz. Tudja ezt mindenki, aki legalább egy részt látott a Mátrix filmekből. Itt is lett galiba, ugyanis az androidok fellázadtak és odacsaptak az embereknek. Nem is egyszer.

westworld-review2

Az HBO-t sokszor megvádolták már, főleg feminista nézők, hogy feleslegesen mutogat meztelen embereket. Főleg nőket ugye. A Trónok harca esetében ez nagyjából igaz is volt, a Westworld viszont teljesen más tészta. Itt rendben van, hogy a javításkor levetkőztetik a robotokat. Nem is lenne túl élethű, ha a prűdséget maximumra tornászva a karbantartók garbóba, bokáig érő szoknyába öltöztetett androidokat próbálnának “összevarrni”. Az egyik legfontosabb karaktert, a lázadó madamot alakító Thandie Newton mondta azt, hogy számára felszabadító, hogy egyes jelenetekben ruha nélkül szerepel. Nem is kell ilyesmi miatt plafonon lenni, csak árt az ember egészségének.

Főleg, hogy a női karakterek nagyjából ugyanannyira erősen rángatták előre a sztorit, mint a férfi főszereplők. Igaz, hogy Anthony Hopkins úgy volt főgonosz, hogy közben még szimpatizálni is lehetett vele, de a feketébe öltözött Ed Harrisen kívül ott volt még Evan Rachel Wood is, aki több tudott lenni holmi megmentésre váró szende szőkénél. Dolores volt a Westworld egyik mozgatórugója, a már említett Maeve-en kívül.

westworld-review3

(Innentől a cikk spoilerekkel folytatódik.)

Vicces, hogy az HBO-nál mennyire rá vannak kattanva az ajtókra, mint motívumra. A Trónok harcában is fontos szerep jutott ennek, és itt is. Ha már itt tartunk, a filozófiai kérdések erősen képen tudták verni az egyszeri nézőt. Ott van például, hogy felvetették, hogy Maeve menekülése is csak egy mesterségesen megkreált sztori, narratíva volt. Ennek ellenére a madam saját döntést tudott hozni, amikor leszállt a vonatról. Elgondolkodtató továbbá, hogy Arnold tovább tudott-e élni Bernard robottestében. Illetve, hogy Dr. Robert Ford miért választott egy nagyon hasonló halálnemet és tömeges kivégzést, mint amelyet Arnold is meglépett. Őt ugye ugyancsak Dolores lőtte fejbe.

Na, már most. A Westworldnek egyetlen nagy ellensége volt. Mégpedig a saját nézői. A rajongói teóriák ugyanis jó előre kitalálták, hogy William = feketébe öltözött ember, így többek között emiatt nem tudott elég nagyot ütni, mikor Dolores rájött, hogy több idősíkban zajlottak a történések, melyeket átélt. Persze voltak jelek, például a kétféle Westworld logó, ami feltűnt a sorozatban, mégis néha a sok találgatás elronthatja az élményt. Egyedül az lehetett megdöbbentő, hogy Bernard is robot, sőt Arnold mására alkották meg őt. A labirintussal kapcsolatos válasz, melyet Ed Harris karaktere kutatott, szintén csak lufinak bizonyult. De azért erőset pukkant. Hiszen a robotokkal kapcsolatos volt, a szabad akaratra, arra vonatkozott, hogy igenis kutassák, mitől lesznek ők egyediek.

westworld-review4

A végén egyébként érdekes volt a szamurájok feltűnése. Nem lenne meglepő, ha valaki egyből azt kiáltotta volna, hogy akkor a második évad legyen Eastworld, és a vadnyugat után irány a kőkemény kelet! Nem lenne vele baj, de utalásnak sem volt rossz, hogy valószínűleg vannak más kalandparkok is a világban. A végére a kallódó fénykép eredete is megválaszolásra került. Ettől kattant be ugye az elején Dolores apja. Így egy, az elején nehezen érthető, de okosan felépített első szezont kaptunk az HBO-tól.

(Spoilerek vége.)

A Westworld simán az év legjobb tévés sci-fije lett. A főcím és az alakítások zseniálisak, a látványvilág egyedi, a fényképezés is, egyedül a történetszálak voltak némileg kuszák. Ezen lehetett volna javítani, de aki kitartott, az válaszok formájában megkapott mindent, amit akart. Nehéz bármit felróni Jonathan Nolanéknek. Volt vérengzés, filozófia, irodalmi utalások, a már említett – művészi szempontok miatt is fontos! – meztelenkedés, szóval tipikus HBO. Mégse lett ez egy tipikus sorozat, hiszen nagyon magas minőséget képviselt. A többi vetélytárs, mondjuk a Doctor Who spin-offja, a Frequency, a Timeless, a Dirk Gently a nyomába se érhet. Két külön világ, azok korrekt iparosmunkák, ez meg remélhetőleg a televíziózás jövője.

A Westworld a 2. évadával 2018-ban tér vissza, megéri várni rá. Ez is csak azt mutatja, hogy az HBO-nál odafigyelnek arra, hogy a nevükhöz méltó produkciókat kapjunk. Kár, hogy végül az Alapítvány sorozatból nem lett semmi, amit beígértek nekünk.

Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?