Jodorowsky’s The White Lama
Tibet sokáig a meghódíthatatlanság szimbóluma volt, mind fizikai, mind metafizikai értelemben véve. Az ötvenes évek elején Kína rácáfolt erre, amikor megszállta az országot és a Népköztársaságba asszimilálta. Az új-zélandi méhész, Edmund Hillary, valamint a serpa Tendzing Norgay szintúgy bebizonyították, hogy Tibetben a lehetetlen is lehetséges. 1953-ban nekik sikerült elsőként megmászni a Csomolungmát (Mt. Everest), azaz feljutni a világ legmagasabb pontjára.
A szellemi függetlenség azonban továbbra is érvényben maradt, tekintve, hogy a tibeti buddhizmus még ma is szerves részét képezi az ott lakók mindennapjainak, holott a kínai kommunista államszervezet elvből elveti a vallást, sőt, tiltja azt.
A tibetiek ennek ellenére a maguk sajátos módján gyakorolják a mahájána buddhizmust: hétköznapi dolgokról beszélgetnek templomaikban, míg a szent helyeken kívül komoly alázatot tanúsítanak hitviláguk előtt.
Rejtelmekkel teli világ ez, amit sokáig ismeretlenség övezett, mivel a próféciákhoz szigorúan ragaszkodó vallási vezetők és hivatalnokok hajthatatlanul tiltották az idegenek belépését.
Épp erről a testi és lelki meghasonulásról szól a The White Lama, mely a létező legelvontabb történetmesélő és az egyik legautentikusabb képregény rajzoló szerelemgyereke.
Alejandro Jodorowsky-ról igen kevesen hallottak a 2013-as Jodorowksy’s Dune c. dokumentumfilm előtt. Munkássága ugyanis kikerült a mainstreamből, amikor a 70-es években elvették tőle a Dűne megfilmesítésének lehetőségét, pedig már lebeszélte a közös munkát a kor legmenőbb alakjaival. A Pink Floydtól hallhattuk volna az Atreidesek zenéjét, H.R. Giger munkájáról akarták mintázni a Harkonnen-dizájnt. Mick Jagger játszotta volna Feyd Rauthát, Orson Welles Harkonnen bárót, David Carradine pedig Leto Atreidest, csak hogy néhány nevet említsek a rengeteg művész közül, akik mára már ikonikus figurának számítanak. A Star Warst is megelőző Jodo-féle Dűne teljesen megváltoztatta volna a filmkészítés fő sodoráramát, és talán a blockbusterek sem olyanok volnának ma, mint ahogy ismerjük őket.
A negyvenes éveit taposó alkotóművész, aki önmagát gyökértelen polihisztornak tekintette, nem tántorodott el a kudarctól. Az évtizedek során a kutatásban, a spiritualizmusban és számos művészetben próbált kiteljesedni, így került kapcsolatba vénségére a képregény írással. A francia Georges Bess-el 1986 óta dolgoznak együtt. Jodo megírta az illetlenül groteszk történeteit, Bess pedig elment a világ különböző pontjaira, hogy ott ihletet merítsen.
Így született meg a The White Lama is.
A történet szerint a XIX. század végén az első láma megjövendöli, hogy országát rengeteg baj fogja érni, ezért lelkét reinkarnációba kényszeríti. Hivatalát a helyettesére ruházza, amíg utódja meg nem születik. A helyettes azonban magának akarja a hatalmat, ezért befolyásolja a prófécia „alakulását”, és démonnak öltözött vandálokkal megöleti a kijelölt család elsőszülött gyermekét. Csakhogy a gyermek szülei befogadtak egy külhoni asszonyt is, aki később életet ad egy fehér hajú fiúnak. Ő pedig nem más, mint a jövendőbeli Fehér Láma.
Jodorowksy-tól nem áll messze az altruizmus témája. Történeteiben gyakran megjelenik az oktalan halál feltétel nélküli elfogadása, vagy a kegyetlenség, mint az önző akarat érvényesítésének egyetlen eszköze. A tibeti hitvilág nagyszerű kapocs az elvont fantázia és a valóság között.
A grafikai ábrázolás semmi máshoz nem fogható. A színek pihentetően azonos árnyalatúak, a hasábok, melyekben a képek eloszlanak, egyszerűek és következetesek: csupa négyzet és téglalap. A tibeti világ arany-bordó színeit egy-egy élénkebb alakzat töri meg, jellemzően akkor, amikor valami természetfeletti történik, például megjelenik egy szellem.
Sajnos a képregények az utóbbi tíz-húsz évben mintha futószalagról jönnének. Párhuzamosan haladnak a sagák különböző változatai, néhol bizarr, néhol rendhagyó formában. Úgy gondolom, egy-egy ilyen elrugaszkodott, antológia-szerű, független történet az igazi kincs a grafikai történetmesélés iparában, melyet érdemes megbecsülni, vagy legalábbis nem feledni.
Azért Jodorowsky képregényes berkekben nem volt annyira ismeretlen 2013 előtt sem. Olyan legendás rajzolókkal dolgozott együtt, mint Milo Manara, Moebius és Juan Gimenez. Utóbbival közös munkája, a Metabárók kasztja részben megjelent magyarul is (háromból egy kötet). Filmjeinek is van egy kisebb, de annál lelkesebb rajongótábora Magyarországon.
Igen, a legjobb nevekkel hozta össze a sors, de micsoda művek születtek így! A The Incal miatt például beperelte Luc Bessont, mert utóbbi az Incalról mintázta az Ötödik elem világát (elvileg). A Metabárók is egy elég durva alkotás, vagy inkább azt mondom, egy különleges szelete a Jodoverzumként ismert világnak. Mindegyik érdemelne egy külön cikket, annyira egyediek!