A kiterjesztett valóság a filmvászonról a valóságba költözik

Emlékeztek  Iron Man  ruhájának heads up display-ére, ami elképesztő részletességgel vetítette ki az adatokat a fizikai tárgyakra?

Ha azt gondoltátok, a filmben ez a science fiction világa, akkor tévedtek, mert az Augmented Reality (kiterjesztett valóság – röviden AR) megoldások itt állnak a küszöbön és csak azért nem törik ránk az ajtót, mert már kinyitottuk nekik.

Az AR egy virtuális réteggel vonja be a látható környezetet. Elindítasz egy app-ot és a telefonodat ráviszed egy valós tárgyra. Az app a tárgyat átalakítja virtuális objektummá. Ilyen őrület volt néhány évvel ezelőtt a Pokemon Go app is, amikor a valós élet változott egy nagy manga játszótérré.

Az AR napjaink egyik legizgalmasabb technológiai trendje, ezért azonnal felkeltette a marketingesek érdeklődését. Elemzői várakozások a globális AR és VR (virtual reality – virtuális valóság) piac összértékét 2022-re 190 milliárd dollár felettire becsülik. A 2018-as piacméret mindössze 12 milliárd dollár volt, azonban már idénre 70%-os növekedést jósolnak.

A cégek számára az AR vonzereje a fogyasztói elköteleződésben rejlik, mert a személyes élmény az interaktiv kaland hatására szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki a márkával. Összegyűjtöttünk néhány nemzetközi és hazai példát, amiken keresztül ismertetjük, hol tart ez a technológia ma és milyen lehetőségeket rejt magában.

 

A brit Glasses Direct egy webshop, ami szemüvegkeretek online értékesítésével foglalkozik. Igazi veteránnak számít az AR világában, mert 2010 óta használják a technológiát az archoz legjobban illeszkedő keret kiválasztásához. A felhasználó a honlapjukon egy rövid videót készít az arcáról, melyre a program virtuálisan ráilleszti a kiválasztott szemüvegkereteket. A technológia segítségével akár több száz keretet felpróbálhatunk, anélkül, hogy elmozdulnánk az íróasztalunk mellől.

A Porsche 2018 tavaszán jelentkezett egy AR appal, ami az új Mission E, elektromos hajtású modelljüket mutatja be. A csavar a történetben hogy az autót 2019-ben tervezik piacra dobni, vagyis az app egy klasszikus teaser, melyben a fogyasztók lelkesedését még az értékesítés megkezdés előtt keltik fel. Az appban kiválaszthatjuk az autó színét, felszereltségét, és megtudhatunk részleteket az alkalmazott technológiáról. A legnagyobb durranás mégis az, hogy az autót bárhol “elhelyezhetjük“a valós környezetben, sőt elvihetjük egy teszt körre is.

Más autómárkák is indítottak egyedi AR kampányokat. Az Audi Quattro Coasterben matchbox méretű Audikat vezethetünk random hullámvasútszerű pályán.

Az Acura  virtuális autóversenyző appot fejlesztett az új TLX modell bevezetése köré.

 

Hazánkban is elindult az AR térhódítása. Bár egyelőre kevés a megvalósult projekt. Legutóbb a Kassák Residence projektnél használtak 360 fokos bejárásokat a típuslakások bemutatására. A virtuális bejárás a LARA app letöltésével érhető el, ezt követően a telefont a Kassák Residence kreatívjára tartva megjelenik a körbeforgatható, zoomolható 3D makett.

Az elkövetkező években azt várjuk, hogy az AR a mindennapjaink részévé válik számtalan új megoldással. A térhódítás már elkezdődött. Az IKEA bútorokat már elhelyezheted virtuálisan a nappalidban egy app segítségével, az AccuVein okoseszköz kirajzolja a szemmel nem látható vénák helyét  a páciens karján, a legújabb autókban  pedig infravörös érzékelő monitorozza és a műszerfalon megjeleníti a sötétben nem látszó gyalogosokat..

És hogy mikor lesz olyan okosszemüveged, amivel hasonlóan monitorozhatod az előtted elhaladókat? Ha így haladnak a dolgok, már az egészen közeli jövőben.

 

Hegedűs Pál

Account&Founder

Red Button Marketingkommunikációs Ügynökség

 

 

Facebook hozzászólások

You may also like...