A Logan és a Deadpool mutathat új irányt a szuperhősfilmeknek
A szuperhősös filmek között a Deadpoolnak sikerült mostanában az a bravúr, hogy R-es, felnőttbesorolása ellenére is óriási tömegeket vonzott a moziba. A FOX mutánsos filmje nem volt az a grandiózus történet, hiszen a maskarás antihősön kívül egyedül Negasonic Teenage Warhead és Colossus voltak még tevékenyen részesei a véres kalandnak. Hullottak a fejek, Deadpool a hátsófeléből rángatott ki egy eljegyzési gyűrűt, szóval nem az a tipikus, polkorrekt Avengers film volt az alkotás, mint amire az átlagnéző beültetheti a 12 éves gyerekét is. A Logan hasonló irányt vett, hiszen amellett, hogy Rozsomák elég lelkesen szúrkálta szanaszét ellenfeleit, még egy kislányt, Laurát (X-23) is láthattunk, amint levágott fejekkel dobálózik, és állatiasan viselkedik.
A Logan és a Deadpool által képviselt irányvonal igencsak megsüvegelendő, hiszen a kukába dobtak mindenféle óvatosságot, ami mondjuk a Marvelt összességében jellemzi a mozikban. Az első Avengers filmben odáig süllyedt az MCU, hogy Coulson ügynök halálát próbálták tragikusnak beállítani, csak azért, hogy nem sokkal később visszahozzák a mellékszereplőt. Az Ultronos történetben pedig a kicsit sem kedvelhető Quicksilvert nyírták ki, nagyon ostoba módon. Hiszen épp a világ egyik leggyorsabb embere ne tudna megmenteni valakit és kitérni a felé tartó golyók elől egyszersmind, ugye? A Civil Warban a legnagyobb tragédia Iron Patriot lebénulása volt, aki a film végére konkrétan már ismét járni tudott, Tony Starknak köszönhetően.
Az MCU-t összességében a gyávaság jellemzi, mondjuk ki. Nagy tömegeknek akarnak kedvezni, óriási jegybevételeket tető alá hozni. Aztán jön egy olyan film, mint a Logan és a fáradozásaikat szépen besöpri a szőnyeg alá. A Logan és a Deadpool bizony minimalista szuperhősfilmek, olyanok, amelyekben a főszereplő nem rohan rögtön egy hadseregért, hogy segítsenek neki. A FOX is rajta ült azon a bizonyos rolleren, az X-Men: Apocalypse már mindennek a legalja volt. Hogy miért? Azért, mert ők is építgették az univerzumukat, ahogy a DC is hasonlóval próbálkozik. És ha már a DC-t felhozzuk, akkor érdemes megjegyezni, hogy a Logan milyen sötét és komor hangulatú film lett, ennek a rivális képregénygyár mostanában egy adaptációjában se fog a nyomába érni.
A lényeg az, hogy a Logan el tudott rugaszkodni az X-Men univerzumtól, talán még jobban, mint a Deadpool, ezért is robbantott akkorát a kasszáknál. A korábbi X-Men filmek történéseinek egy részét időutazással, meg előzményfilmekkel tették semmissé, kuszálták össze a sztorit. A Logan ellenben egy olyan jövőt mutatott meg, ahol csak homályosan lehetett tudni, hogy Professor X ámokfutása miatt nyíródott ki az összes mutáns, az odáig vezető utat azonban sötéten hagyták. És ez jó. Nem kell itt team-up, meg mindenféle idővonal, elég fogni az X-Men két legikonikusabb hősét, rájuk rogyasztani a világ minden terhét és megmutatni, hogy miképp nem boldogulnak ők se a feladattal. Ahogy a többségünk is hasonló cipőben jár. Nincs ezen miért meglepődni, az X-Men mindig is a kívülállókkal foglalkozott.
Mindemellett érdemes felhozni a Logan esetében, hogy a film nem szigorú képregényadaptáció lett. Nagyjából semmi köze az Old Man Loganhez, hiszen ott az öreg Hulk rémuralma mellett benne van a vak Hawkeye, Pókember unokája, szimbióta által hajtott dinoszaurusz, meg még egy csomó elborult, tipikus képregényes dolog. A harmadik Rozsomák film tényleg csak Loganről szól, az ő karakterére összpontosít, és jól van ez így.
Amire érdemes még odafigyelni, hogy egy idő után a nagy világmegváltás is unalmassá válhat. Hiszen míg az Avengersben vagy a Batman v Supermanben minden a hősökön állt vagy bukott, addig mondjuk a Deadpoolban a főhős a csajáért küzdött, meg azért, hogy rondasága ellenére fogadja vissza, a Loganben pedig a nyugalomra hajtottak, arra, hogy egy jachton szépen csendben elüssék a hátralévő idejüket. Eljön majd az az idő, sőt el is jött már, hogy a monumentalitás unalmassá válik, és semmi súlya nem lesz annak, hogy Amerika Kapitány, Vasember, meg Hulk együtt csapatja.
És ezen a ponton lehet sűrűn köszönetet mondani – feltételezhetően – Ryan Reynoldsnak, aki kiszivárogtatta annak idején a Deadpool egyik jelenetét, amire ráugrott az internet és a FOX is elkészítette részben emiatt az élőszereplős változatot. A Deadpool és a Logan komoly kockázatvállalások, ez az új irány azonban segíthetne a legnagyobb képregénygyártóknak, hogy a filmjeik ne laposodjanak el és ne kelljen 2 évente mindent rebootolniuk. Az X-Men esetében érdekes lesz látni, hogy a New Mutants és a Phoenix saga esetében tanulnak-e az Apocalypse hibáiból.
Alább megtekinthető egyébként, hogy a Rated-R vonulat köszöni szépen, a jövőben is képviselteti magát a mozikban. Hiszen megjött a Deadpool 2 első kedvcsinálója, amelyben az antihős Supermannek áll, köp rá, hogy a moziban épp a Logant vetítik, és cserben hagy egy öregembert, akit megtámadnak. Erre tessék, kedves Marvel és DC, ez a jó irány.