A Skynet átveszi a hatalmat a reklámok fölött?
Ilyenek lesznek a jövő reklámjai: egy új módszer vagy ez nekünk is jobb lesz?
Milyen lesz a perszonalizált reklámok jövője? Tényleg jön a a reklám-Skynet, ami totálisan uralni fogja az emberiséget? Vagy inkább az lehetséges, hogy az ember kevesebb, de tökéletesen egyénre szabott hirdetést fog kapni?
Szakértők szerint az átlag felhasználó számára kifejezetten pozitív eredménye lesz a robotvezérelt reklámoknak. Azt jósolják, hogy a mesterséges intelligencia bevetésével szűrhetők lesznek a spamek, a rosszindulatú és az adathalász reklámok. Ha bejön a számításuk, akkor a fogyasztók összességében kevesebb hirdetést látnak majd, mint ma, mert az elektronika csak releváns hirdetéseket fog nekik mutatni, időben és térben egyaránt.
A feltevést arra alapozzák, hogy a szoftverek a tanulási algoritmusaik segítségével megismerik az egyes felhasználók szokásait és csak akkor fognak neki hirdetéseket mutatni, ha megvan benne a nyitottság a váltásra.
Ha belegondolunk, ez egy logikus elvárás és eddig azért nem valósult meg, mert nem volt adott hozzá az infokommunikációs háttér. A huszadik századi reklám szállóigéje ez: „Minden reklámköltés fele kidobott pénz. A probléma ott van, hogy nem tudni, melyik fele.” Vagyis most először a történelemben lehetőség nyílhat arra, hogy teljesen célzott hirdetéseket kapjunk, a spamet zéró közelébe redukálva. Ennek a fogyasztók is örülnének és a megrendelők is, mert kevesebb pénzt kell költeniük médiára. Egyes optimisták odáig merészkednek, hogy az új hirdetési módszer csökkentheti a termékek árát, az alacsonyabb reklámköltségvetéseknek köszönhetően.
Képzeljük el, hogy minden reggel a kedvenc pékségünkbe visz az első utunk, hogy croissant és cappuccino társaságában indítsuk a napot. A gépi algoritmus megfigyeli és megtanulja ezt a szokásunkat, majd ehhez igazítja a hirdetési portfoliónkat. Lehetséges, hogy tudni fogja, mennyire vagyunk elégedettek a kávézónkkal. Mérni tudja, hogy mennyi időt töltünk bent, mennyi a költésünk, milyen útvonalon megyünk oda, majd vissza, útközben mit ejtünk még útba.
Az algoritmus képes lesz arra, hogy akkor mutassa meg a túloldalon lévő kávézó ajánlatát, amikor mi épp azon kezdünk morfondírozni, hogy jó lenne váltani. A pékségbe indulás előtt fog ajánlani egy másik pékséget, ahol ugyanezt a vásárlást alacsonyabb áron intézhetjük el, vagy jobbak az ügyfél visszajelzései. A pékségből kilépve pedig már más témákban fog ajánlani, a napunk hátralevő részére alapozva.
És ez még nem minden. Mert az üzenet is perszonalizálható. Mivel a mesterséges intelligencia sejteni fogja, hogy mivel vagyunk elégedetlenek, olyan testreszabott hirdetéssel fog megkeresni, ami tökéletesen célba talál.
Magas az ár? Itt egy akciós kupon.
Nem ízlik a croissant? Nálunk szuper sütemények vannak.
A berendezéssel, vagy a kiszolgálással van gondunk? Az AI ezeket a kvalitásokat fogja kiemelni a másik kávézó kínálatából.
És ez csak egy apró mozzanat, egy reggeli kávézó kiválasztása. Képzeljük el, ahogy a gépi tanulás forradalmasítja az álláskeresést, az ismerkedést, a lakásvásárlást, a pénzügyi tervezést és még ezer másik dolgot. Gyakorlatilag nullára redukálhatja az üresjárataink számát, amikor olyan ajánlatokat kértünk, vagy adtunk, amiket végül nem választottak.
A technológia egyelőre még gyerekcipőben jár, de ahogy az internet is gyakorlatilag egy évtized alatt vált innovációból mindennapos eszközzé, arra számítunk, hogy pár éven belül a mesterséges intelligencia vezérelt hirdetések terjedése is rohamtempójú lesz.
Az AI támogatott adaptív hirdetések kezdeményei már ma itt vannak. A McDonald’s például olyan hirdetési képernyőket tesztel az éttermei közelében, melyek a járókelőkre szabott hirdetést mutatnak. Ha gyerekeket észlel, a kölyökmenü ajándékait reklámozza, ha felnőtteket, akkor viszont egy akciós menüt, vagy egy salátát, amihez jár egy ajándék shake, ha a képen látható kupont 15 percen belül beváltják. Nem elírás, nem 15 nap, 15 perc!
Ez lenne a félelmetes jövő, amitől annyira tartunk? Aligha. Ha egyszer beköszönt, lehet, hogy úgy leszünk a korábbi hirdetési gyakorlattal, mint a mai óvodások, akik nem értik, hogy a hagyományos tévéken miért nem lehet tetszőleges alkalommal újranézni a Peppa malacot, amíg meg nem unják.
Szerző:
Hegedűs Pál
Account&Founder
Red Button Marketingkommunikációs Ügynökség
https://red-button.hu