Falak közé zárt világ: zónák és karanténok

Az ember testét úgy börtönözik be, ahogy akarják, de a lelkét megtörni nehezebb dió. Akárhonnan ki tud törni. Nincs fal, melyet át ne lyukasztana, és nincs zóna, ahonnét ki nem szökne. Szerencsénkre az emberi fantázia legyőzhetetlen.

A kerítések, falak mindig is jelképeztek valamit. Vagy minket akarnak elzárni valami elől, vagy tőlünk akarnak elzárni valamit. Az irodalom egyik visszatérő eleme, hogy valaki mindig megpróbálja lerombolni ezeket, legyen szó fizikai falakról, vagy a minket visszafogó, falat képviselő érzésekről, ál-valóságokról vagy a tiltott tudás megszerzéséről. Cikkünkben tíz olyan alkotást válogattunk össze, melyekben előkerülnek a zónák és a falak… és megpróbálják ledönteni őket, illetve kitörni belőlük.

 

A város és a csillagok

 

Arthur C. Clarke klasszikus alkotásában Diaspart is körbeveszi egy fal, melynek az a feladata, hogy védje a külső behatásoktól. Az emberek félnek még a lehetőségtől is, hogy a kupolán kívülre kerüljenek. Ekkor születik meg Alvin, akinek nincsenek „reinstallált” emlékei, ezért nem fél kimenni a kupolán kívülre. És ki is jut. Legyőzi az őt megakadályozni akaró falakat.

 

A lator evangéliuma

 

 

Ha nem a te valóságod falaz be, megteszi azt egy másik. Adam Wisiewski-Snerg regényében hősünk egy nap arra ébred, hogy teljesen megváltozott a valósága. Szó szerint színházzá változott a világ. A házak kartonból épülnek fel, az emberek nagy része báb, és a világot a Nagy Rendező igazgatja. Mindenki a végső vágástól fél. Ebből a valóságból nincs kiút, mert ledönthetetlen.

 

1984

 

 

Orwell kultikus regényében a fal maga a társadalom, ahol mégy négy fal között sem élheted a saját életed. Mindenkit megfigyel a gondolatrendőrség, akiket a Nagy Testvér irányít. Az ember még a saját gyermekei  előtt sem lehet önmaga. Az 1984-ben az ember saját eszenciáját (akaratát és érzéseit) zárja be egy fal mögé, mely ebben az esetben az a saját teste. Minden ember önmagának a börtöne.

 

Battle Royale

 

 

Az osztálytársakkal egy lakatlan szigeten ragadni vicces dolog, hisz így a túlélés érdekében mindenkinek közelebb kell kerülnie a másikhoz. Kivéve, ha a feladat az, hogy nem barátkozni kell egymással, hanem megölni egymást. A barátok közötti belső, titkolt ellentétek a felszínre törnek, az instabil erkölcsű osztálytársak és a kiutáltak pedig különösebb teketória nélkül lövik le a másikat. De abban közösek, hogy akaratukon kívül kerültek oda, a szigetméretű arénába, ahonnét csak egy ember térhet haza. Vagy mégsem?

 

Metró 2033 és 2034

 

 

Mi történik akkor, ha a falak közé zárt világ nem a felszínen, hanem a felszín alatt található meg? Dmitry Glukhovsky sikeres regényeinek főszereplői megjárják az egész aluljárót, közben pedig a világ legtöbb ideológiáját megismerik. Mégis, a könyveket olvasva akaratlanul is elgondolkodhatunk azon, hogy a földalatti világ körülményei pocsékok, akkor vajon milyen a rettegett felszín?

 

Silent Hill

 

 

Egy elhagyatott város, melyben senki sem lakik, és ha bejutottál, csak úgy juthatsz ki, ha leszámolsz múltad sötét részeivel. Mindent köd borít, és mindig azon kell aggódnod, hogy mikor tör valami az életedre. És a legrosszabb az egészben az, hogy nagyon kevés dolog támad rád, de nem tudod mikor. A legijesztőbb az utazásod utolsó szakasza, amikor a legfőbb félelmeddel kell megküzdened a szó minden értelmében.

 

Resident Evil

 

 

Ismét egy város, de a legyőzendő ellenség most már nem a saját belső sötétséged, hanem mutáns teremtmények egész armadája. És addig nem lehet elhagyni, amíg a munkát el nem végezted. Ha nem jelentenének elég kihívást a zombik, kapsz a nyakadba mutáns rovarokat, farkasokat és még számtalan teremtményt, amelyek csak arra vágynak, hogy golyót repíts beléjük.

 

Fallout

 

 

Az egész világ egyetlen nagy zóna, túlélni pedig elképesztően nehéz. Mutánsok, különböző szörnyek, az élelemért és vízért, meg persze területért háborúzó emberiség tagjai feszülnek egymásnak. A megvalósult apokalipszisben mégsem a túlélés a legfontosabb ösztön, hanem az, hogy a másiknál tovább húzd. Mert aki a pusztuló világban túl tud élni, az már könnyebben beilleszkedik a túlvilági lelkek közé.

 

Mátrix

 

 

Hogyan építsünk falat az emberek és az igazság közé, hogy abból az emberek semmit se vegyenek észre? A Mátrixban ezt meglelhetjük. Az egész ál-valóság egy virtuális világ, programozott fal, melyet az embereket tenyésztő robotok tartanak fenn. Felébredni belőle csakis más, már ébren lévő emberek segítségével lehet. De vajon megéri-e, tudva azt, hogy ha felébredsz, automatikusan megszűnik a békésnek hitt életed, és egy háború katonájaként kell helyt állnod?

 

Stalker ­- Piknik az árokparton

 

 

Arkagyij és Borisz Sztrugackij klasszikusában az emberek nem a zónában élnek, hanem a boldogulás érdekében többször is be kell jutniuk oda, hogy a megszerzett tárgyakat – már ha hasznosak – eladhassák. Egy stalker többet veszíthet a zónás kirándulások alkalmával, mint amennyit nyer, hiszen a katonák lelőhetik őket, fertőzéseket kaphatnak, és a zóna pusztító jelenségei is elpusztíthatják őket.

A Stalker – Piknik az árokparton kötet már előrendelhető a galaktikabolt.hu-n!

Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?