Végre itt az új Quake! – Quake Champions játékteszt
A több mint 10 éves hiátus után, végre folytatódik a Quake széria. A csaknem titokban fejlesztett új rész mostantól béta tesztelhető minden fps rajongó számára, egy pár perces regisztráció után.
Az új rész a Team Fortress 2 és a Paladins nyomdokait követve ingyenes lesz, azzal a különbséggel, hogy a meseszerű színes grafikákat most felváltja a Quake játékokra jellemző véres, sötét és brutális környezet.
A többjátékos fps-lövöldék ősatyja rengeteg változáson ment keresztül az előző részekhez képest, emiatt a játékostáboruk elitista része egy kisebb felháborodással fogadta az új játékot. A Quake Champions egy kicsit eltávolodik a hagyományos arénalövöldéktől. Újdonság, hogy a karakterek, amelyeket kiválasztunk a meccsek elején, nem pusztán kinézetben különböznek, hanem mint az Overwatch-ban, teljesen különböző játékstílust hoznak a pályára.
A jelenlegi, kilencféle karakter statisztikai adataiban különbözik egymástól. Van olyan szereplője a játéknak, akinek nagyon sok élete van, de lassan mozog. Vagy egy másik, aki sokat tud lőni, de kevés az élete, és így tovább. A játékosok felvehetnek plusz védőpajzsot, életet és plusz támadó sebzést is a pályák különböző szegletein, de ezek a bónuszok másként hatnak más és más karakterre. Van, akinek több védekezést ad egy pajzs és van, akinek kevesebbet, attól függően, hogy milyen statisztikákkal rendelkeznek.
A statok mellett egy aktív képessége is van minden classnak, aminek a betöltési ideje igen hosszú, viszont ha kis homokórákat veszünk fel a földről, akkor ez csökkenthető. Mások meggyilkolásáért is kapunk időredukciót. Sajnos a képességek nagyon hasonlítanak a már tavaly megjelent hero shooterek képességeire. Van teleportáció, rohamtámadás és még sok más, amit szintén láthattunk vagy az Overwatch-ban vagy a Paladinsban.
Ami miatt igazán egyedinek érezzük a különböző szereplőket, az a passzív képességük. Például az egyik nagyobb testű harcos, ha sokáig egy irányba fut, a lendülettől felgyorsul, és aminek nekirohan, azt elüti, és hatalmas sebzést fog okozni a szerencsétlennek, aki elé lépett. Vagy az egyik kisebb testű karakter, Slash, képes a térdén csúszni, így a hős támadás közbeni manőverezési lehetőségeinek tárháza majdnem végtelen. A legérdekesebb passzívval rendelkező hős nem más, mint Visor, akinek nincs meghatározva a maximum mozgási sebessége, így képes olyan gyorsaságra, hogy ha elég ügyes a játékos, még egy repülő rakétát is képes lefutni.
A nagy különbség a Quake Champions és a többi lövölde között, hogy nincs meghatározva, hogy melyik hősnek milyen fegyvere van. Hasonlóan a széria előző változataihoz, most is a földön vannak elhányva a fegyverek, viszont így is vannak puskák, amik jobban működnek egy bizonyos karakterrel, mint a másikkal. Nagyon izgalmas és érdekes érzés egy-egy tűzpárbaj, amiben nem lehet megmondani, hogy kinek milyen fegyvere van, de az első lövés után mégis tizedmásodperces gyorsasággal kell reagálnunk az ellenfél tűzzáporára.
A Quake Championes-ban jelenleg négyféleképpen tudunk harcolni. Van a klasszikus Deathmatch, ahol mindenki mindenki ellen megy birokra. Ez a játékmód kifejezetten jó a kezdő játékosoknak, mivel megkötések nélkül nézhetünk szét a pályákon, próbálgathatjuk a fegyvereket és tanulmányozhatjuk a pontos helyét a gyógyító pontoknak. A Team Deathmatch, amiben – ahogy a neve is mutatja – csapatostul kell szembe néznünk az ellenféllel, és amelyik csapat a legtöbbször öli meg az ellenfelet, az kapja a győzteseknek járó trófeát. A Duel mód, ahol egy az egy ellen kell küzdeni, ez a legforróbb ütközettípus, mivel minden, ami történik, az rajtad múlik, és a vereség is 100%-ban a te lelkeden fog száradni. Végezetül pedig a Sacrifice játékmód, amiben az ellenfél zászlóját kell fondorlatos cselekkel elcsaklizni, hogy pontokat szerezzünk a csapatunk számára.
Jelenleg a Quake Champions meglehetősen sok egyensúly problémával küszködik. A nagy, robbantós fegyverek sokkal többet sebeznek, mint a kisebb sorozatlövő társaik, és egy-egy aktív képesség helyenként túl erős. Különösképpen erősíteni kellene a nagytestű, tank karaktereket, mivel azokat könnyű eltalálni a karaktermodelljük és a lassú mozgásuk miatt. A versengő módban tipikusan legtöbbet használt harcosok a kistestű, gyorsan futó harcosok, akiket nagyon nehéz eltalálni, és a sebességük miatt hirtelen oda tudnak jutni egy-egy objektívhoz, vagy élettöltő ponthoz.
Mivel a játék egyelőre béta verziós, ezért rengeteg hibába ütközik a játékos, miközben teszteli a játékot. A fegyverek animációi néha hibásan működnek, vagy néhol beakad a karakter modellünk a pályák egy-egy szegletében, de ezek a tökéletlenségek valószínűleg hamarosan javítva lesznek.
A Quake Champions-ben, mint sok más ingyenesen játszható fps-ben is, a karakterek kinézete változtatható. Sapkák, sisakok, ruházatok és fegyver skinek vásárolhatók a játékon belüli vásártéren, hogy igazán a személységünkhöz igazíthassuk a karakterünket.
A játék ingyenes, de a karakterek csak valós pénzért szerezhetők be. A meccsek végén kapunk kristályokat, amikből egy-két napra kibérelhetünk egy-egy karaktert, de jelenleg nincs rá mód, hogy örökösen megvásároljunk egy harcost anélkül, hogy kinyitnánk a pénztárcánkat. Viszont, ha most megvásároljuk a játékot, akkor megkapunk minden hőst és minden, a jövőben érkező karaktert, így kikerülhetjük azt, hogy egyesével kelljen megvenni a harcosokat.
A program maga, mivel még béta, nincs igazán jól optimalizálva. A korszerűbb gépeken mondjuk tökéletesen fog futni, de ha már egy picit több por van a vason, akkor valószínű, hogy a menüt még behozza a játék, de a meccs keresésnél kifagy. A játék megjelenése egyébként nagyon szép, és nagyon jólesik egy felnőttes hero shooterrel játszani végre.
Összességében a Quake Champions nagyon szórakoztató, és különösen izgalmas időtöltést kínál bárkinek, aki veszi a fáradtságot, hogy letöltse ezt a pár gigabájtos játékot. Az aréna shooterek fanjai igazán örülhetnek ennek a játéknak, mivel nem áll meg a „mész azt’ lősz” játékstílusnál, hanem kisebb csavarokat tettek bele a jól ismert játékmódba.
A játékot biztos, hogy sok támadás fogja érni, hogy „Overwatch, Team Fortress 2 vagy Paladins klón” lenne, de ez egyáltalán nem igaz. Bizonyos szempontból még jobb is, mint a többi hero shooter, mert a brutális kivégzések sokkal több adrenalint szolgáltatnak, mint ezek a meseszerű játékok, és a Quake-ben még a support karaktereknek sem kell rádőlniük a heal gombra, hogy hasznosak legyenek.