Vizuális zene
A modernkor zeneszerzői ma már számítógépen álmodják és komponálják meg zeneműveiket. Akkordjaikat virtuális közegbe emelve soha nem látott lehetőségekkel gazdagították a hangok világának tárházát.
A Trafóban a smART! XTRA program keretében ezúttal olyan művészek mutatkoztak be, akik a hangokat digitális szoftverek segítségével szólaltatják meg . Így láthatóvá teszik számunkra szerzeményeiket. Gryllus Ábris egy horvát szigeten a hullámokat fogta be és azok magasságértékeit digitalizálta hangszerének megszólaltatásához, mindezekhez pedig vizuális installációt rendelt. Munkáiban a vizualitás és a zene összhangját kutatja.
A Binaura tagjai Nagy Ágoston és Samu Bence az indiai Partapurban egy kivetített interaktív kalligráfiát vetett be a helyi lakosok szórakoztatására. A Prezi munkatársaiként olyan szoftverek alkalmazásával foglalkoznak, melyekkel a társadalmi és közösségi reakciókat vizsgálják.
Bolcsó Bálint családi fotókon lévő alakok sziluettjét használja kottaként. Európa több országában tanult zeneszerzést és elektronikus zenét. Többek között a Budapesti Őszi Fesztiválon is szerepelt zenei kompozícióival. Egyetemi oktatóként kísérleti zene alkalmazásával is foglalkozik. A Jazzaj estek házigazdájával, Rubik Ernő Zoltánnal a valuta árfolyam értékgörbéjének megzenésített változatát mutatták be az est folyamán. Olvashattunk még jelekké alakított kottát, visszafelé, valamint tükörképként, sőt 45 fokos szögben elforgatva is. Megismerhettük egy digitalizált térbeli kocka hangszerváltozatát. Élvezhettük a hangokat városok távolsága és az épületek magasságának az olvasatában.
Mindez, amit láttunk és hallhattuk zenei kultúránk része, de már új hangszerek tartalmai alapokon nyugvó rendszerek formájában. A zene ezekből, a rendszerkeretekből keletkezik, voltaképpen hanginstallációk, legfőképpen pedig zene a szemnek. Mindez bizonyítja, hogy mára a zeneszerző feladatköre kiszélesedett, a naprakész modern zenekészítés pedig bevezet minket a vizuális hangok birodalmába.
Kis Judit