Zsenikkel kell felvennünk a versenyt

Az elején titokban kellett dolgoznia, de aztán kockáztatott és ma már az Industrial Light & Magic-nél felel az effektekért. Török Attila még csak 26 éves, de olyan alkotások köthetők a nevéhez mint a John Carter, Az Éhezők viadala – Futótűz, a 2014-es Godzilla, a Bosszúállók: Ultron kora vagy épp a Star Wars hamarosan mozikba kerülő legújabb része. Az ébredő Erő közelgő bemutatója kapcsán beszélgettünk Attilával sci-firől, effektekről és az odáig vezető útról. Íme, a 302-es lapszámunkban megjelent interjú hosszabb változata!

 

Mit jelent pontosan a titulusodban az FX TD rövidítés?

Az FX TD az effects technical director angol szavaknak a rövidítése. Egy filmes utómunkának vagy egy számítógépes animációnak az elkészítése rengeteg fázisra oszlik. Van, aki karaktereket modellez vagy animál, azaz mozgásba hozza őket. Az én feladatom, hogy a három dimenziós környezetben elhelyezett és meganimált figura a környezettel érintkezzen, például amikor az Avengers-ben a Hulkbuster belevágja a Hulkot a betonba, annak a betonnak fel kell törnie. Hiába kész a karakter mozgása, a beton még mozdulatlan, amit mozgásba kell hozzak. Ez a mozgatás egy karakter animációjánál képkockáról képkockára történik, az animátor minden egyes képkockán beállítja a karakter pozícióját. Az én esetemben a sok millió kis törmelék kockáról kockára való meganimálása lehetetlen hosszú időt venne igénybe, így ezt a feladatot a számítógépre bízom, ami a speciális beállításaink és a fizika törvényei alapján kiszámolja a mozgást. Az FX a számítógépes grafikában tehát olyan feladatokat foglal magában, mint például a víz, köd, füst és más hasonló dolgok elkészítésére.

A technical director kifejezést a filmipar arra használja, hogy az illető képes technikai problémákat is megoldani. Mivel nagyon összetett számítógépes programokkal dolgozunk,  rengeteg hiba, probléma kerül elő nap mint nap. Emiatt az is jól jön, ha egy TD tudja, hogyan lehet a felmerülő problémákat megoldani, akár matematikailag, akár programozás terén.

torok_attila

Pannonhalmán a bencésekhez jártál gimnáziumba. Mikor döntötted el, hogy mivel szeretnél foglalkozni? Hallottam róla, hogy a kollégiumban (ahova egyébként tilos volt saját laptopot bevinni) éjszakákon át dolgoztál akkori szörnyeiden. Mesélnél nekünk kicsit erről az időszakról?

Igen, pannonhalmi éveim alatt tetszett meg a 3D animáció. Egy akkori diáktársam is érdeklődött a filmkészítés iránt és ő mesélt egy programról, amivel animációkat lehet csinálni. A probléma ott kezdődött, hogy a kollégiumba nem csak a laptopot volt tilos bevinni, hanem még mobiltelefont is. A lebukás azzal járt, hogy elkobozták és legközelebbi hazamenetelig nem adták vissza az eszközt (itt pedig gyakran hosszú hónapokról beszélünk). Bár mobil természetesen mindenkinél volt, a laptopot a mérete miatt sokkal nehezebb volt becsempészni és használni. Az utolsó évemben azonban mégis megpróbálkoztam vele, mert egy tanárparódia-animációt szerettem volna készíteni Mikulás ünnepségre. Engedélyt nem kaptam a laptop használatára, a tiltást kétféleképpen próbáltam kijátszani. Volt, hogy a WC-ben ülve, laptoppal az ölemben készítettem el a munka nagy részét, amíg az akksi le nem merült, de előfordult az is, hogy tesiedzés helyett és alatt készültek a figurák. Amint volt egy kis időm, rögtön felszöktem a szobámba és dolgoztam. A sok nehézség ellenére úgy hiszem megérte, mert nagy sikert aratott az animáció és a laptopomat is csak egyszer kobozták el.

 

Pannonhalma után hova vezetett az utad?

A tanárparódia volt az első amikor úgy éreztem hogy valami olyat hoztam létre, ami sokaknak tetszett. Ennek hatására kezdett kikristályosodni bennem, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. De mégis hogyan? Magyarországon sajnos nincsen ilyen irányú egyetemi képzés, így a gimnáziumból mérnök informatikusnak jelentkeztem, közben pedig a Mesharray Studiónál végeztem el egy fél éves Maya kurzust. Ez az egyik leggyakrabban használt program az animáció készítéshez és úgy gondoltam, legalább hobbiból érdemes megtanulnom, hogy később filmstúdióknál próbálkozzak, ha úgy alakul. Ám a legnagyobb szerencsémre az angliai egyetemi jelentkezés beadásának határideje előtt egy héttel rátaláltam Bournemuth-i egyetemre, ahol a világ egyik leghíresebb animációs képzése van. A hátralévő időmben összegyűjtöttem az eddigi munkáimat, mind a pannonhalmi filmemet, mind a Mesharray-nál készített munkákat és beadtam a jelentkezésemet. Otthon nem bíztak benne, hogy felvesznek, de nem hátráltam meg, és két hónap múlva jött is a levél hogy szeptembertől kezdhetem náluk az első évemet. Kockáztattam és úgy döntöttem, Bournemuthban megpróbálom kitanulni a szakmát.

 

IMDb profilodból látszik, hogy főként sci-fiken dolgozol. Magánemberként melyik műfaj áll hozzád a legközelebb?

A sci-fi áll hozzám legközelebb, az első film, amin dolgoztam is pont sci-fi volt (John Carter – a szerk.). A második bournemouthi évem után megnyertem egy világversenyt az addigi egyetemi munkáimmal, miután a Double Negative-hoz felvettek nyári diákmunkára. Örültem, hogy a John Carter-re kerültem, tetszett a projekt és a feladat is amit csinálnom kellett, most pedig újra sci-fi-n a Star Wars-on dolgozom. A film neve és népszerűsége miatt óriási megtiszteltetés, hogy részt vehetek egy ilyen projektben.  Hasonló kaliberű alkotásokban tudom elképzelni magam a jövőben, például a Szárnyas fejvadász következő részén szívesen dolgoznék. Ami a könyveket illeti, most kezdtem el olvasni A marsit, ami nagyon tetszik. Külön öröm, hogy a filmes feldolgozás Ridley Scott nevéhez fűződik és hamarosan láthatjuk a mozikban.

 

Egy interjúban nyilatkozod, hogy 2008-ban nem volt lehetőséged arra, hogy Gauder Áron Egill című filmjén dolgozz, pedig szerettél volna. Azóta készült olyan magyar film, amiben szívesen részt vettél volna? Mennyire követed a magyar újdonságokat?

A Mesharray-os Maya tanfolyam közben kiírtak egy pályázatot két szabad animációs pozícióra. Én úgy éreztem, megvan hozzá a képességem és az elszántságom. Nem jutottam be, de nem hagytam annyiban és személyesen bementem a stúdióba érdeklődni, hogy a versenyen meghirdetett pozíción kívül nem kaphatnék-e más munkára lehetőséget. Hiába magyaráztam el nekik, hogy nem nyertem, de szeretnék a filmen dolgozni, ők az elejétől fogva azt hitték, én vagyok az egyik befutó, úgyhogy végül az is tudomásomra jutott, hogy a nyertesek protekció alapján kerültek be. Jó tanulság volt, és rájöttem, itthon nehéz lenne csupán tudásból és lelkesedésből bekerülni a filmezésbe. Annak viszont örülök, hogy az idő engem igazolt, mára jó pár közkedvelt filmhez köthető a nevem, az Egillt viszont még azóta sem mutatták be. Mivel külföldön élek, a magyar filmek nehezen jutnak el hozzám, nem is nagyon követem őket. A régebbiek közül a Valami Amerikára mondhatom, hogy szívesen dolgoztam volna rajta, azt nagyon szerettem.

ILM.London-4thFloor

Az Industrial Light & Magic előtt a Double Negative-nál dolgoztál, talán elmondható, hogy az Industrial után jelenleg nekik köszönheted a legtöbbet. Miért jó még ezeknél a cégeknél dolgozni amellett, hogy azt csinálhatod, amiről álmodtál?

A Double Negative volt az én első nagy cég, ahol munkát kaptam és miután Torontóban végeztem, ők kerestek meg elsőként, hogy az Éhezők Viadalában tudnának munkát adni. Akkoriban már kapcsolatba kerültem olyan cégekkel, mint a Pixar vagy az ILM, viszont mivel a Dneg-nél már ismertek, ők nagyon hamar elküldték az ajánlatukat, én pedig úgy gondoltam, később is biztos lesz még esélyem bekerülni az ILM-hez. Igazam lett.

 

Minden témakör különböző tudást igényel. A Star Wars: Az ébredő Erő esetében mire kellett felkészülnöd?

Mindegyik feladat más tudást igényel, ezen kívül produkciónként az is változik, hogy ugyanazt az effektet hogyan készítsük el. Ez változatossá teszi a munkát és mindig lehet valami újat tanulni. A felkészülés a következő projektre általában abból áll, hogy az előzőben jól bevált eszközöket általánosítom, majd kipolírozom, hogy azok később felhasználhatók legyenek más filmeknél is. Ha több időm marad, elkezdek teszteket csinálni azokból az effektekből, amikre szükségem lehet a következő produkcióban. Az ébredő Erőbe nagyon hamar belecsöppentem, rögtön az Ultron kora befejezése után már az új Star Wars előzeteséhez kellett jeleneteket készítenem. Most egyből a mélyvízbe dobtak, így pihenni vagy felkészülni az új filmre nem igazán volt kapacitásom.

 

Hogyan kell elképzelni a legújabb Star Wars mozihoz köthető munkálatokat? Volt, amin egyedül dolgoztál vagy mindent csapatban csináltok? Mik voltak a feladataid?

A londoni csapat a legkisebb, amiben eddig dolgoztam, összesen hárman vagyunk effektművészek, jelenleg minden ránk hárul. Hatalmas nyomás van rajtunk, mind az itteni, mind a San Franciscóban tartózkodó főnökeink részéről. Az ottani művészek találták ki évtizedekkel ezelőtt, amit most én csinálok, így hatalmas tudású tapasztalt zsenikkel kell fenntartanunk a versenyt, akiknek a munkával kapcsolatos elvárásaik sem éppen alacsonyak.  Az időeltolódás miatt szinte mindennapos a késő esti konferencia vagy telefonhívás hogy egyeztessünk és minden a legnagyobb rendben menjen.

Mivel még nem mutatták be a filmet túl sok konkrétumról nem beszélhetek. Az előzetesben is látható füst- és homokszimuláción dolgoztam, de még sok idő van hátra a film kijöveteléig, így várnak még rám érdekes feladatok a későbbiekben is.

starwars7_1

2014 októbere óta dolgozol az ILM-nél. Ezzel elérted a jéghegy csúcsát szakmailag vagy vannak még meghódítandó területek számodra? Ha hármat kívánhatnál a szakmával kapcsolatban a jövőre nézve, mi lenne az a három kívánság?

Az hogy bekerültem a leghíresebb stúdióba mindenképpen nagy előrelépés, de még innen is van hova fejlődni. Amikor Double Negative-nál sikerült vezető pozícióba kerülnöm (Lead FX Artist), a Terminátor legújabb részében bíztak volna rám egy egész jelenetet. Ez azonban nem valósult meg végül, mert ekkoriban kaptam az ILM ajánlatát. Nehéz döntés volt, de átigazoltam az ILM-hez. Így a Lead FX Artist pozícióm ugyan csak egy hónapig tartott, de remélem itt is hamarosan fel tudom magam küzdeni eddig. Az első kívánságom az lenne, hogy egy supervisor pozícióba kerüljek később, ami már egy régi álmom. A második, hogy része legyek egy csapatnak, ami az effektjeiért BAFTA vagy Oscar-díjat nyer. Nagyon szeretnék Új-Zélandra is elmenni élni, ott van a Weta székhelye, akik a Gyűrűk Urát és az Avatart készítették. Az egyetlen bökkenő hogy Új-Zélandon csak 3 évnyi filmes munkatapasztalattal lehet vízumot kapni erre a szakmára, tehát még egy évem van, hogy a jelentkezésemet fontolóra vegyék.

 

Az Oscar és BAFTA kapcsán tudsz olyan filmeket mondani, amiket az effektjeiért díjaztak és nagyon szereted őket?

Kettőt is, és mindkettő a Double Negative-hoz kötődik, az egyik a pár éve megjelent Inception, a másik pedig az Interstellar. Christopher Nolan a filmes effektjei elkészítéséhez mindig a Dneghez fordul. Nagyon sajnáltam, hogy az Interstellaron nem dolgozhattam, de mire befejeztem a munkálatokat a Godzillával, már összeállt Nolan csapata, én pedig egy másik filmre kellettem.

 

Lukács Barbara

 

 

Facebook hozzászólások

Galaktika

Sci-fi, tudomány, film, technika, szórakozás. Alapítva 1972-ben.

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?