2-6-6-6: A világ legbivalyabb gőzmozdonya
Az elektromos hálózat kiépülése és a diesellel való ötvözése hosszú távon kétvállra fektette ugyan a gőzmozdonyokat, azonban azt a magasztos, iszonyatos erőt sugárzó megjelenést és hangulatot soha nem tudták reprodukálni. Nézzük hát az Alleghenyt, a világ legbikább gőzmozdonyát!
A Lima Locomotive Works gyárában készülő H-8 “Allegheny” minden idők leghatalmasabb gőzmozdonyai közé tartozott. 544 tonnányi súlyára egyedül a Big Boy mozdony ver rá mindössze további 4000 kilogrammot, így ő a minden idők második legnagyobb tömegű mozdonya díj nem hivatalos második helyezettje.
Teljesítménye brutális: 7500 lóerő (5593 kW). A nevében látható szám voltaképpen a meghajtószerkezetét írja le: két elülső kerekét kétszer hat meghajtó követi és hat kerék zárja a sort. 1941 és 1948 között működött belőle hatvan példány, az Allegheny Hegység vasútvonalain szenet szállítottak velük.
Tudj meg még többet az Alleghenyről és kollégáiról ebből a gazdagon illusztrált, lenyűgöző kötetből: Mozdonyok és vonatok enciklopédiája
Az egész kidolgozottságuk erre a terepre van szánva: a kb. 0,6%-os emelkedőn való tartós, hosszú mászásra tervezték őket, igen súlyos rakománnyal.
Mára mindössze kettő Allegheny maradt csupán meg – mindkettő zárt tértben kiállítva, működésképtelenül. Óriási tömegük és komplex felépítésük miatt ez valószínűleg már így is marad – a fenséges gigászok vélhetően immár végső nyughelyükön pihennek.
Az Allegheny Hegység, amerre ezek a vonatóriások kanyarogtak, egyébként gyönyörű hely – ma jó része tájvédelmi terület.
Az Allegheny mozdonyok méltatlanul, kis híján az enyészeté lettek. Sajnos sok legendás, óriási pályaudvar erre a sorsra jutott: íme egy galéria lehengerlő, elhagyatott pályaudvarokról: http://www.booker.hu/hirek/sinek-a-semmibe-elhagyatott-palyaudvarok/