Gőzerővel: A steampunk krónikája
Steampunk. Sokak szerint a legzseniálisabb fantáziavilág, melyet az emberi elme alkotott. Mások szerint idétlen, túlértékelt és elavult. De ennél jóval többről van szó. Lássuk, mi is a története, hogyan alakult ki ez a látványos zsáner.
A steampunkkal szemben van egy beidegződés: túlságosan is látványelemekre épít. Ez a trend az elmúlt években alakult ki, mióta a steampunk szerzők eljárnak rendezvényekre, beszélgetnek rajongókkal, jegyzeteket készítenek és azok alapján írják meg a viktoriánus történeteiket. Pedig ennél a steampunk sokkal többre képes. Lássunk néhányat a korai gőzvandál munkákból.
Sokan úgy gondolják, hogy Jules Verne, Mary Shelley és H. G. Wells voltak az első steampunk írók, de ők inkább minősülnek a modern sci-fi előfutárainak. Ők ugyanis koruk tudományos vívmányait gondolták tovább a viktoriánus korban, vagyis nem írhattak steampunkot. Viszont akadtak olyan írók, akik műveikkel előteremtették a steampunk lehetőségét. A legismertebb közülük Michael Moorcock volt.
A magyarul még sajnos nem olvasható A Nomad of the Time Streams (’Az időfolyam nomádja’) trilógia remekül előrevetíti a steampunk lehetőségeit. A főszereplője Oswald Bastable kapitány, egy brit katona. Átkerül az 1970-es évekbe az 1800-as évekből, ahol utópiát tapasztal és technológiai fejlődést. A Brit Birodalom léghajóival van tele az ég, és hetven éve sehol nem robbant ki háború. Persze rájön, hogy mindez csakis az angolok számára jó, és mint ahogy az mindig kiderül: valakinek az utópiája mások számára a disztópiát jelenti. Moorcock regényei összemossák a történelmet a science fictionnel, ezzel feltalálva a klasszikus vonalú steampunkot 1971-ben, jóval a kifejezés megszületése előtt. Akkor kik is voltak az első, kifejezetten steampunk írók?
K. W. Jeter, James P. Blaylock és Tim Powers vették ki részüket leginkább a népszerűsítéséből. Jeter adott nevet a zsánernek, de csak négy olyan regény került ki a kezükből, melyekre ráfogható a steampunk jelleg, így kijelenthetjük, hogy ezekből indult ki a gőzvandál irodalom. A morlockok éjszakája (K. W. Jeter) a legjobb példa arra, bár az H. G. Wells Időgépének továbbgondolásáról van szó, a téma mégis modernebb. A morlockok időgéppel jönnek vissza a viktoriánus korba, és megszállják a világot. A másik, magyarul is megjelent klasszikus viktoriánus sci-fi az Anubisz kapui (Tim Powers) című, szintén időutazással foglalkozó történet. Egy professzor tér vissza 1810-be, hogy órákat vegyen egy költőtől, Samuel Taylor Coleridge-től, de csapdába esik a XIX. században, és szörnyűséges körülmények között kell túlélnie. A harmadik regény a Homunculus (James P. Blaylock), mely magyarul még nem jelent meg. Ebben feltámasztott, élőholt rabszolgák, kísérteties léghajók, űrlények és whiskyvedelés megy, mindezt viktoriánus környezetben. Blaylock prózája remekül belesimult a steampunk szövegkörnyezetbe, és éppen ez adta meg a regény élvezetét. A negyedik regény, szintén Jeter tollából, az Infernal Devices (’Pokoli eszközök’) volt. Ez jóval humorosabb stílusú, mint a korábbi gőzvandál munkák, hiszen a főhőst, George Dowert Arthur Denthez (Galaxis útikalauz stopposoknak) tudnánk hasonlítani. Ez volt az első steampunk regény, mely erőteljesen épített a mechanikára. Ezek a regények 1979 és 1987 között jelentek meg, és ez az idő bőven elég volt ahhoz, hogy a nevet kapott tematika kitermelje azt a tömérdek írót, akik az 1990-es években steampunk regények tucatjait írták meg. Annyi ilyen regény elkészült, hogy csak kevés tudott közülük fennmaradni. Hármat érdemes kiemelni közülük.
A magyar olvasók előtt sem ismeretlen A gépezet című regény, melyet William Gibson és Bruce Sterling közösen hoztak össze. A gépezet hozza a gibsoni cyberpunk kliséket, és bekeni őket a viktoriánus korszakkal. Az alternatív történelemmel dúsított történet korábban ritkán tapasztalt elemekkel gazdagította a steampunkot, bár egyesek szerint épp ez a kárára is vált. Blaylock Lord Kelvin’s Machine (’Lord Kelvin gépe’) című regénye is kiemelendő, mely steampunk trilógiájának befejező darabja. A három kisregényből összeálló kötet a Homunculushoz képest komorabb, de jóval kidolgozottabb lett. Stephen Baxter is kivette a részét ebből az időszakból Anti-Ice (’Antijég’) című művével, mely bár nem kapott akkora visszhangot, mint A gépezet – ami érthető, hiszen Gibson sokkal népszerűbb szerző volt nála -, de kritikusai szerint a legtudományosabban kidolgozott gőzvandál regény lett, és a mai napig kimagasló teljesítménynek minősül. A történet szerint egy új elemet találnak a Déli-sarkon, mely hő hatására pusztító erőt bocsát ki, így változtatva meg a viktoriánus világ arculatát.
És milyen a steampunk helyzete ma? Hát az biztos, hogy ha nem fedezi fel a művészet és a divat, sokan azt se tudnánk, hogy eszik-e, vagy isszák. A steampunkot a cyberpunkkal ellentétben nem vették annyira komolyan, hiszen nem láttak többet benne a komolyabb szerzők, mint nosztalgiázást. Ma pedig már erőteljesen keverik a viktoriánus fantasyvel, de ki kell emelni három dolgot.
– Attól még, hogy valami steampunk, nem kötelező a viktoriánus korban játszódnia. Moorcock és Jeter is azt mondják, hogy a viktoriánus kor csak stilisztikai eszköz, és nem jelenti azt, hogy kötelezően abban az időben kell játszódnia. Neal Stephenson Gyémántkora is felhasználja a viktoriánus elemeket, és China Miéville is alkalmazza őket a Bas-Lag sorozatban.
– A steampunk főszereplője nem az arisztokrata réteg. A konzervatív steampunk rajongók éppen ezért szeretik Moorcock sorozatát kihagyni a felsorolásból, mint klasszikus gőzvandál regényeket. Ugyanis a Nomad-ciklus inkább anarchista beállítottságú, mint utópista. Sőt, Jeter és Blaylock történetében éppen bemutatnak az arisztokratáknak, hiszen azok, akik veszélyt akarnak a világra szabadítani, ebből a rétegből valók.
– A steampunk nem csak a retro-futurista „bigyókról” szól. Nem csak az a világ minősül steampunknak, ahol úgy mutogatják a szereplők a kütyüiket, mint az ékszereket. Az Anubisz kapui például igencsak visszafogott ezen a téren.
Aki tehát úgy gondolja, hogy a steampunkot saját korlátai és kliséi tartják vissza attól, hogy túlélje a negyedik hullámát, akkor annak tudjuk javasolni, hogy nézzen vissza egy kicsit az időben, és tanulmányozza át a klasszikusokat. Sosem voltak korlátok, és a klisék sem akkor születtek.