Alapvetően változnak filmnézési szokásaink
Megrendülő mozi és tévé, dübörgő streaming: röviden így lehet összefoglalni annak a filmipari elemzésnek a lényegét, amely Mondj búcsút Hollywoodnak! címen jelent meg.
A koronavírus-járvány után gyökeresen és véglegesen fog megváltozni a médiatartalmak gyártása és forgalmazása, bár ez nem csak a járvány következménye.
Az elemzés lényege, hogy drámaian fog csökkenni az Egyesült Államokban a vetítőtermek száma, a legtöbb stúdióra a beolvadás, felvásárlás vár. Csupán néhány stúdió rendelkezik majd a túléléshez megfelelő eszközállománnyal és streamingszolgáltatásból származó profittal.
Tavaly még csak riogattak minket azzal , hogy a média alapvető pillérei repedeznek. Most már összeomlásról beszélnek, mert a fogyasztók a streaming felé fordultak. Ez egyaránt fogja érinteni a mozit és a hagyományos televíziózást. A tartalomkészítőknek újra meg kell vizsgálni a hagyományos, lineáris tévétartalmak és játékfilmek előállításának gazdaságosságát.
Ennek nyertesei a vezető streamingszolgáltatók, a Netflix, az Amazon és a Disney, akik osztoznak műsorok oroszlánrészén. Hasonló átrendeződés következett be a lemeziparban, amelynek korábbi hat globális lemezvállalata három életképes vállalattá olvadt össze.
A járvány után a filmrajongók többsége visszatér a mozikba, és a mozis forgalmazás jövedelmező bevételforrás maradhat. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a stúdiók mennyit akarnak a filmekbe fektetni,
Aggasztó a viszonylag kis költség vetésű „olcsóbb” filmek jövője. Az amerikai forgalmazásban a százmillió dollár alatti bevételű filmek aránya 2010-ben 52 százalék volt, de 2019-ben már csak 39 százalék, és ez a trend várhatóan folytatódik. A stúdióknak nem éri majd meg, hogy moziban forgalmazzák a közepes költségvetésű rétegfilmeket.
A mozik bezártak, a látogatottság a járvány miatt történelmi mélypontra esett vissza, ennek hatása a járvány után is érződni fog. A streamingszolgáltatók egyre több új tartalmat, közük filmeket mutatnak be, a mozik pedig a túlélésért kénytelenek lesznek árat emelni, ami nem szerencsés a kereslet csökkenése idején.