Ürszekerek: Öt ürjármü a jövőből

Sokak szemében tűnhet úgy, hogy az űrkutatás hanyatlásnak indult. A NASA évek óta alig ad életjelet magáról, jelenleg csak az oroszok szállítanak embert az űrbe. De úgy tűnik van remény, a NASA mellett olyan magáncégek jelentek meg, melyek a világűr meghódítását tűzték ki céljuknak, különleges járművek fejlesztésével hozva közelebb a világűrt. Vegyük sorra most az öt legérdekesebbet.SpaceShipTwo

Típus: Levegőből indított űrrepülőgép
Ki: Virgin Galactic/Richard Benson
Indítás: 2014
Rendeltetés: Szuborbitális repülő
Esélyek: Nagyon jók

Az első és második világháború közötti időszakban, a repülés aranykorában korábban sosem látott repülőgép tervek jelentek meg, köszönhetően a magas pénzjutalommal járó versenyeknek. Charles Lindberg 1927-ben az Atlanti-óceán átrepülésével megnyerte a 25.000 $-os jutalmat, melyet Raymond Orteig ajánlott fel. Ennek modernkori megfelelője Ansari X Díj, ami nagy szerepet játszott az első, ma még nem működő rövid űr utakat szervező vállalkozás, a Virgin Galactic létrehozásában. A tíz millió dolláros díjat a SpaceShipOne készítői vihették haza, miután 2004-ben gépük két alkalommal is átlépte az űr határát jelző Kármán-vonalat. A gépet építő  híres tervező Burt Ruran, a Virgin tulaj Richard Branson segítségével kikövezte az utat a fizető vendégek számára.

Az úttörő SpaceShipOne repülés közben.

Az új modell a két pilóta mellett hat utas számára biztosít helyet a kétlépcsős utazás alkalmával. Először a 18 méter széles 42 méteres szárnyfesztávú WhiteKnightTwo hordozóval 4500 méteres magasságba emelkednek. Ezután az űrhajó leválik, majd rakétáit begyújtva az űr felé veszi az irányt. A 109 km-es maximum magasságból a Föld görbülete, és ragyogása a kozmosz sötétjében is látható lesz. A 200.000 dolláros jegy mindösszesen négy perc súlytalanságot fog biztosítani. Több, mint 600 utas jelentkezett már, közük olyan hírességek, mint Stephen Hawking, Leonardo DiCaprio és Tom Hanks.

A SpaceShipTwo egy siklási teszt alkalmával, még maghajtás nélkül.

Lynx

Típus: Felszálló űrrepülő
Ki: XCOR Aerospace
Indítás: 2014
Rendeltetés: Szuborbitális űrrepülő
Esélyek: Jók

Az űr határa egy amolyan közös megegyezéssel megalkotott szám –emelkedjünk 100 kilométeres magasság fölé, átlépve a Kármán-vonalat, repülőnkből űrrepülő válik. Ebben a magasságban a légkör olyan ritka, hogy már vákuumnak tekinthetjük. Mivel az úgynevezett szuborbitális űrrepülés ebbe a magasságba az orbitális repülés töredékébe kerül. a legtöbb magánkézben lévő űrutazással foglalkozó cég foglalkozik valamilyen megoldás kidolgozásán, a gazdag turisták kijuttatása érdekében. A Mojave-sivatagban székelő XCOR a legolcsóbb utazást ajánlja, saját bevallása szerint. A kilenc méter hosszú gépre már megkezdték a jegyek árusítását, ezekhez 95.00 dollár ellenében juthatunk hozzá.

Az XCOR még nem rendelkezik kész géppel.

Az utas itt nem máshol, mint a pilótafülkében kap helyet. A Lynx reklámja is a kis méretet, és a kis létszámot- egyszerre két utas- helyezi előtérbe. Más űrjárművekkel ellentétben a Lynx nem szorul hordozórakéták segítségére. Saját, speciálisan erre a célra tervezett fúvókái segítségével száll fel egy kifutópályáról, ahogyan egy normál repülő is teszi. Majd folyamatosan emelkedve kijut a világűrbe. Az első tesztrepülések hónapokon belül kezdetüket vehetik.

Dragon

Típus: Személyszállításra alkalmas kapszula
Ki: Space Exploration Technologies/Elon Musk
Indítás: 2015
Rendeltetés: Orbitális szállítás(ISS)
Esélyek: Nagyon jók

A szkeptikusok kétségeiknek adtak hangot, mikor 2002-ben Elon Musk megalapította a Space Exploration Technologies céget, röviden a SpaceX-et. Azonban 2010-re ez a cég lett az első, mely a nagy kormányokhoz hasonlóan pályára állított ember alkotta tárgyat. A kapszula ugyanis egy Falcon  9-es rakétára rögzítve kijutott a világűrbe, ahol orbitális pályára állt, nem sokkal ezután pedig ejtőernyővel a Csendes-óceánba zuhant.

A Dragon csatlakozás előtt,

A terv következő foka az újra felhasználható Dragon kapszula továbbfejlesztése a DragonRider elnevezésű hajóvá, ami már embereket is tudna szállítani a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A hajó használatával a SpaceX szerint a fejenkénti utazás „mindössze” 20 millió dollárba kerülne azzal a 63 millióval szemben, melyet az amerikaiak az oroszoknak fizetnek jelenleg. A cég jó úton halad tervei megvalósításában, hiszen a Dragon 2012-ben már az ISS-t is megjárta.

és már a Nemzetközi Űrállomásra kapcsolódva.

Dream Chaser

Típus: Rakétával feljuttatott űrrepülő
KI: Sierra Nevada Space Systems
Indítás: 2017
Rendeltetés: Orbitális szállítás
Esélyek: Jók

Az űrsiklóknak megvannak az előnyeik. Ahelyett, hogy passzívan átesnének a légkörön, ahogyan egy kapszula teszi, irányíthatóak, leszállás közben megváltoztathatják érkezési helyüket, valamint rendkívül rövid időn belül újra felhasználhatóak. Azonban két amerikai űrsikló katasztrófa után nem tűnnek a legjobb választásnak bolygó körüli küldetésekre. Mivel egy hajó szállítja a rakományt és a legénységet is, hatalmas összegbe kerül egy űrsikló megépítése a mostani technológiákkal. Emellett a hajókat közvetlenül a hordozórakétákra erősítették, ez lehetővé tette  az olyan veszélyes törmelék megjelenését, mint ami a Columbia pusztulását is okozta. De a Sierra Nevada Space Systems úgy véli, hogy az űrsiklók kora még nem járt le. Szerintük Dream Chaser nevű gépük visszahozhatja a dicső aranykort. A cég jelenleg is egy NASA pályázat megnyerésén fáradozik, ennek nyertese szállíthatja majd a legénységet a Nemzetközi Űrállomásra. Hajójuk a siklók legfőbb problémáit kiküszöböli, biztonságosabbá téve az utazást.

A Dream Chaser egy repülési teszt alkalmával.

A legénységet és a rakományt elkülönítve szállítja, valamint kilövésekor nem hordozója oldalán, hanem annak tetején helyezkedik majd el, így a leváló elemek nem okozhatnak majd problémát. Ami pedig eddig is jó volt az űrsikló technológiában, azt megtartja. A hajó mindössze 2 g-s terheléssel érkezik vissza a bolygóra, ez 1 g-vel kevesebb, mint a kapszulák esetében. Emellett nem lesz szükség speciális reptérre, a cég szakemberei szerint a gép bárhol képes földet érni, ahol egy Boeing 737-es le tud szállni.

Az új generációs űrsikló leszállás közben.

Orion

Típus: Hosszabb űrutazásra alkalmas jármű
Ki:NASA/ Egyesült Államok
Indítás: 2021-2025
Rendeltetés: Utazás aszteroidákra,a Marsra
Esélyek: Fifty-fifty

A NASA jelenleg külsős vállalatokkal szállíttat asztronautákat az űrbe, de hosszú távú terveik között szerepel a mély űr meghódítása, mely célra az Orion Multi-Funkciós Személyszállító Járművet kívánják használni. A jármű egy kapszulából és egy hozzá kapcsolt lakómodulból áll majd, ez a modul adná a meghajtást is. Az első repülési tesztekre már ebben az évben sor kerülhet. A prototípust a 70 méter magas Delta IV rakéta segítségével juttatnák az űrbe, ezután a Csendes-óceánba csapódna.

Fantáziakép az Orion kapszulájáról,

De nagy esély van arra, hogy egy még nagyobb rakétát használjanak majd. Jelenleg is tart a majdnem 100 méter magas Space Launch System elnevezésű rakéta fejlesztése az alabamai Huntsville-ben. Egy ekkora monstrum jól jöhet majd, amikor majd embereket kell a Holdra, aszteroidákra vagy még távolabbra juttatni. A fejlesztők fő célja a Mars elérése. A tervnek azonban vannak kritikusai. Ami érthető is, hiszen a rendszer olyan hatalmas, hogy a NASA saját bevallása szerint is csak minden második évben tudná használni, a költségek pedig hatalmasak lennének. Jelen állás szerint egy kilövés nem kevesebb, mint hat milliárd dollárba kerülne, ezt az összeget még egy nagy ország is megérzi.

és a lakómodullal összekapcsolt állapotban.

popularmechanics nyomán

JB

Facebook hozzászólások

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?